ja cocos nötter är palmer. De härdigaste cocos nötterna kan klara av någon minus. cocospalmer är väldigt vanliga i affärerna. Det brukarvara en liten orange plastkruka med en stor rund nöt i och ur kommer/står en liten palm. De brukar inte kosta mer än 100-200 kr här i sverige. problemet är bara att de kan bli 30 meter höga!
Alex, nej det blev inga vinsticklingar. Jag tyckte inte det behövdes när jag i saint emilion köpte tre vinstockar av sorten Merlot! Stammarna är ca 20-30 cm höga. Nej.. jag gjorde inte av med hela reskassan. De kostade bara 2.50€ och 3€ styck

Det är inte precis ett eller tvååringar heller. Du/ni kan få se på bilder senare. De är alla tre stöpta i stearin. Just dessa merlot'er kommer från en av den bästa vinplatsen i Bordeaux. De är förmodligen grand cru
Trachycarpusfrön (och andra palmfrön,cypressfrön etc) har jag nu gått om. Jag har ca 100-120 st trachycarpusfrön just nu efter ett mycket lyckat år.
När jag var på plantskolan i Hyeres(les palmiers) passade jag på att köpa en butia capita, en chamaerops humilis cerifera och en trachycarpus takyl. De är alla ca 3-4 år och kostade mig inte ens 100 kr styck. I england och i resten av europa/usa hade de kostat det tredubbla, så jag är helnöjd
Ha det så bra på öland. Hoppas du får skörda något vin i år. Det är nämligen den sämsta sommaren på 78 år, i alla fall här