Du menar väl trachycarpus takil?
Väldigt billiga växter du fick tag i, jag är avundsjuk!!! I.o.f. så kommer jag att få vinsticklingar i november för 5kr styck

!
Det du menar med stöpta i stearin är troligen att de är ympade och att man har tagit stearin över för att den inte ska torka ut.
Jag kommer ju inte vara med på skörden, då den sker i oktober eller möjligen i början av november om det bli någon skörd i år på grund av denna sommaren, men var det inte den sommaren med minst temperaturer över 25 grader sedan 1928, d.v.s. sämsta sommaren på 76 år, eller?
Men om du menar skörda druvor på mina rankor så tror jag att jag kommer att få skörda, då de flesta druvor jag får i år är i min sommarstuga vid en sjö, som troligen är frostskyddad till i alla fall oktober, ofta längre och eftersom att de druvorna om de inte hade ätits upp av fåglarna varit helt mogna till kanske 10 september förra året så hinner nog de att mogna även i år.
I november får jag sorterna:
Kuzminski, Nero, Somerset
Seedless, Alijoshenkin, Veldze, Hasansky Sladki, Jubilei Novgoroda, Korinka
Russkaja, Don Muskat, Rondo och Merlot.
Många av sorterna har du kanske inte ens hört talas om förrän nu, men du kan läsa lite om dem på "rusvik vinplanter hemsidan".