CITAT (Gossen Ruda @ 28-03-2010, 20:43)

Nu är Rudan allt lite småförbannad när han ser all skit som skrivits under hans bortavaro. En enkel kommentar om det tragiska med en överviktig tjej och tantmaffian får skrivklåda. Det blir för mycket att gå in och kommentera detta men jag undrar varifrån Bror Duktig i Lund får sina insinuationer? Inte från mitt inlägg iaf. Taskig läsförståelse? Tydligen är det väldigt känsligt att kommentera fetma, kan det ha att göra med alla trådar om olika bantningskurer, trots att det är den enklaste saken i världen att gå ner i vikt. Ät mindre. Sen kvittar det vilka ursäkter man kan hitta på med sjukdomar och ämnesomsättning. Allt som sätter sig runt midjan har kommit via munnen. Nu struntar jag i det här, OM jag skulle råka få reda på mer om tjejen så vet jag iaf var jag INTE kommer att skriva om det.
Hur känsligt det är att diskutera en sak beror kanske på hur man lägger fram sin syn på saken. Jag reagerade mest på att du insinuerade att tjejen skulle käka upp tårtan själv. Inte alls konstigt att man kan fundera så i ett sånt läge men det bör man nog behålla för sig själv eftersom man faktiskt inte har en aning om ifall hon skulle göra det eller t.ex. bjuda nära o kära på födelsedagskalas.
Nästa grej jag reagerade på var att du sa att du skulle kolla med personalen på kondiset om dom visste något. Helt obegripligt för mig och indirekt kränkande för tjejen samt även att det skulle vara förfärligt om butikspersonal började skvallra om kunder med andra kunder.
Nu skriver du att det är den enklaste sak i världen att gå ner i vikt. Ät mindre säger du. Nej Ruda det är inte den enklaste sak i världen för alla överviktiga att gå ner i vikt. Dessutom kan man faktiskt bli fet av att äta för lite.
Att diskutera fetma/övervikt och undervikt kan man visst göra men inte att ta en specifikt utpekad person som man inte vet något om som utgångspunkt. Detta därför att det finns många olika anledningar till fetma/övervikt eller undervikt för den delen och det går inte att komma tillrätta med problemen enbart genom att äta mindre eller mer. Vore problemet så enkelt att lösa så skulle det inte finnas så många överviktiga. Jag påstår inte att många skulle kunna gå ner i vikt genom att äta mindre men det gäller långt ifrån alla överviktiga.
Synd att du har så svårt för att ta att andra kan ha en annan syn på saker och ting än du.