Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Physalis - hur ska den skötas och hur kommer den att bli?
          Peztis
          Inlägg 28-03-2010, 20:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Jag tog egna fröer från physalis i affären (det är väl samma som gyllenbär, om jag förstått det rätt), och har nu tolv små frodiga plantor på tillväxt.

Men egentligen vet jag inget - eller i alla fall inte så mycket - om denna växt...

Hur hög blir den?
          Den tål inte frost, har jag förstått, men kan man övervintra den?
          Hur ska den i så fall övervintras, varmt, svalt, kallt, mörkt, ljust, extrabelysning...?
          Tappar den bladen under vintern?
          Kommer det bli (ätbara) bär på buskarna?
          Behöver man hjälpa den på traven med pollinering genom att ruska, ha två olika plantor osv?
          Hur varmt vill den stå? Altan, växthus, friland, skyddat...?
          Skuggigt eller soligt?

Och allt annat vettigt att veta...

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          foxylejdy
          Inlägg 29-03-2010, 19:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem nr: 14 880

Kapar tråden lite..
          Jag är en glad amatör som provat att odla lite allt möjligt i några år och allt har i alla fall kommit upp UTOM gyllenbär..
          Har provat flera gånger, odlat både i jord och torvbriketter och det funkar bara inte.. Har inte fått upp en enda planta...
          Lärser ju överallt att det ska va lättodlat, men vad gör jag för fel??
          Hur vill gyllenbären ha det?
          Har haft flera olika påsar, köpt en ny varje år från olika firmor.. Docj aldrig provat att ta från planta..

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 30-03-2010, 06:58
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

CITAT (foxylejdy @ 29-03-2010, 20:38) *
          Kapar tråden lite..
          Jag är en glad amatör som provat att odla lite allt möjligt i några år och allt har i alla fall kommit upp UTOM gyllenbär..
          Har provat flera gånger, odlat både i jord och torvbriketter och det funkar bara inte.. Har inte fått upp en enda planta...
          Lärser ju överallt att det ska va lättodlat, men vad gör jag för fel??
          Hur vill gyllenbären ha det?
          Har haft flera olika påsar, köpt en ny varje år från olika firmor.. Docj aldrig provat att ta från planta..

Har du täckt fröerna?? Det kan ta mycket lång tid för fröerna att gro om man täcker dem de brukar gro på 1-2v ifall man behandlar dem som ljusgroende (sådden bör stå varmt ca +25C men ej koka i gassande solsken)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 30-03-2010, 08:58
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-03-2010, 07:58) *
          Har du täckt fröerna?? Det kan ta mycket lång tid för fröerna att gro om man täcker dem de brukar gro på 1-2v ifall man behandlar dem som ljusgroende (sådden bör stå varmt ca +25C men ej koka i gassande solsken)

Ok där har vi det nog.
          Har inte tittat till dem idag än men som sagt 3,5 veckor. Kanske är bättre att sätta nya annars idag med dem ljusgroende?
          1-2v är inte lång tid.
          Ska fundera över det.

Jag stoppade i dem under jord men visserligen inte speciellt långt.
          Bara strödde ngn halv cm jord över.
          Men men, får kanske göra om idag så jag vet jag sj får upp.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Peztis   Physalis - hur ska den skötas och hur kommer den att bli?   28-03-2010, 20:15
          Åsa, mälardalen zon 2   Det du hittar i matbutiken är det sydamerikanska k...   28-03-2010, 21:09
          Malin_MeL   Jag har haft kapkrusbär ute ett år, det blev knapp...   28-03-2010, 21:26
          Epikuros   Enligt Eva Rönnbloms bok "Sätt kärnor, frön o...   28-03-2010, 21:41
          Peztis   Tack för era svar! Undrar hur mycket den behö...   29-03-2010, 12:13
          flaxss   även jag rekommenderar att du odlar dom i stora mö...   29-03-2010, 13:21
          BigDaddy   Jag har med satt dessa för första gången. Har börj...   29-03-2010, 14:16
          Åsa, mälardalen zon 2   Man brukar inte beskära och toppa om de ser olika ...   29-03-2010, 16:29
          Peztis   Bigdaddy, har du som jag tagit frön från frukt i a...   29-03-2010, 16:30
          BigDaddy   Bigdaddy, har du som jag tagit frön från frukt i a...   29-03-2010, 16:48
          BigDaddy   Jag ska vara ärlig. Jag ljög faktiskt. Varken Phys...   29-03-2010, 23:23
          Peztis   jag gjorde ju så att jag tog från frukt i affären,...   29-03-2010, 21:01
          Bassam   Hej Man beskära växter när man vill ha någonting ...   30-03-2010, 00:33
          buffy   De går väldigt bra att övervintra inomhus, antinge...   30-03-2010, 09:44
          NiklasTyreso   De går väldigt bra att övervintra inomhus, antinge...   09-07-2010, 14:00
          Bassam   Hej Jag tycker att halv cm jord över dom mycket pr...   30-03-2010, 12:29
          Peztis   Idag planterade jag om mina physalis, de är sååå f...   04-05-2010, 17:19
          Ywonne   Skördade ett fullt durkslag med Physalis i helgen....   20-09-2010, 11:19

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 13:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon