Fördelen med chicago hardy är det att en är troligen ungefär lika härdig som örnsköldsviksfikonen, samtidigt kan de ge massor mer av frukt, även ganska små plantor kan ge upp till 100 fikon, sedan om de är stora kan de ge mycket mer.
Och ja, jag skall inte glömma att ta bilder, får se om man kan komma över några roliga växter(gärna exoter) förutom vindruvor som jag har tänkt att ta massor av sticklingar av. De sorter jag har nu är: Zilga, Spulga, Sukribe, Dr schmiddtmanns sockerdruva, Blå Burgunder, Leon Millot, Frankenthaler, Himrod och Vanessa. Jag kommer i november att få 11 sorter till, nu är vi uppe i 20, och jag kan nu kanske ta massor av sticklingar av druvor så... kanske 22 druvsorter tills nästa vår, om de sticklingarna som jag tar tar sig. Jag kommer, som jag i tidigare inlägg har skrivit, att få bl.a. merlot i november, så jag kanske kan få ett antal plantor av den inom några år... Jag tog några sticklingar av Leon Millot förra året, en av dessa tog jag sticklingar av i år, och av den enda plantan fick jag 6 st sticklingar, som mår bra och om jag fortsätter så så kommer jag att ha massor av plantor snart...(6 upphöjt med t.ex 5=6*6*6*6*6=hm... ja ca 7000 plantor tror jag att det blir... så...
Tänk dig den föröknings takten!!
--------------------
Mvh Alexander i Töreboda
|