Arbetsförhållandena är väldigt olika likaså lönen som jag uppfattat det beroende på hur mycket "trädgårdsmästare" man blir, den titeln verkar vem som helst få använda idag ungefär som florist(dvs du kan vara florist utan utbildning). Många jobbar inom handels dvs de jobbar på en plantskola eller gardencenter och utför jobb hemma hos kunder och jobbar därimellan på plats i butik. Om man bara jobbar med trädgårdsmästeriet blir det mer säsongsarbete. Semester fungerar som på alla andra ställen dvs beror på hur många procent du jobbar o dylikt men räkna med sen semester. Nackdelar är just det första jag skrev dvs att den gamla titeln trädgårdsmästare inte existerar i den formen längre utan det kan man kalla sig efter en distanskurs på nätet. Annan nackdel är jobb, i den här branschen är man alltid utsatt av billigare arbetare som utför "diversejobb" eftersom många gånger är det plånboken hos kunden som styr. Sista nackdelen är väl ibland kan man känna en brist på trygghet iaf hos de jag pratat med, de har säsongsjobb vilket gör det svårt för dem att ha en ordnad ekonomi däremot så tjänar de bra när säsongen är igång. Fördel är att få jobba med något du brinner för!
|