Tokerier! det är upp till var o en att äta produkter med socker. Är alternativet kemiska sötningsmedel är mitt val enkelt: socker. en naturprodukt som i överkonsumtion orsakar fetma med tillhörande sjukdomar,visst är det så.men det är fortfarande jag själv som avgör om,när eller hur mycket jag proppar i mig medan de kemiska ämnena som i många fall är främmande för kroppen troligtvis orsakar värre sjukdomar(cancer m.m.). en ev. skatt skulle inte påverka mitt köpbeteende då jag redan idag försöker undvika halv/helfabrikat som innehåller smakförstärkare,glutamat,konserveringsmedel,färgämnen + massa annat i kemikalieväg som bevisligen orsakar hälsoproblem.Lösningen på problemet är utbildning med början i skolkök(där används massor av industrimat),utbildning i matlära av både skolelever o vuxna samt mer fysisk aktivering i alla åldrar. folk måste börja ta ansvar för sig själva och sina närstående o inte som vanligt stjälpa över ansvaret på stat,kommun eller "någonannan".Är det så smart att ha läskautomater,kiosker m.m på skolor? Ulf
|