Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vingnöt, HJÄLP !
          nationwide
          Inlägg 31-03-2010, 17:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 26 407

Hej!

Har en vingnöt planterad i min trädgård.

Under trädgården är det garage.

Vad har vingnöten för typ av rötter? stora starka som kommer tränga in i garaget och skapa vattenläckor?

Bör jag ta bort den?

Tacksam för svar då jag känner mej lite orolig

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Huggorm
          Inlägg 01-04-2010, 18:22
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Frågan är om ett garagetak klarar ett träd? Jag vet inte hur stor en vingnöt slutligen blir, och jag vet inte hur stor man kan tillåta den bli i en villaträdgård. Oavsett vilket så kommer vikten att fördelas över ett större område med hjälp av rotsystemet. Jag gissar att trädet kommer bli lågt och brett eftersom det inte kan sticka ner sin pålrot så långt det kan önska, och även rötterna kommer breda ut sig ordentligt. Troligtvis kommer rötterna vara ganska grova även där de sticker utanför kanten på garagetaket, så jag tror inte risken för ras är överhängande. I värsta fall får man väll undvika att vara i garaget när det är storm, för det är väll då risken är störst att något skulle hända. Och det lär ju inte ske något de närmsta tjogen år...

Men blir trädet för stort kan man såga ner det, och låta ett eller flera av rotskotten växa upp. Dom kommer växa riktigt fort i såna fall och det kommer inte ta många år innan man har ett nytt träd igen.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 06:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon