Nu är jag hemma och har tillgång till alla siffror, vi har ingen vinst sedan tidigare som ska föras in.
Vi har sålt en bostadsrätt och gått 1,4 milj i vinst. Vid samtal med mäklaren så sa de räkna med 22 % vinstskatt.
Jippie tänkte vi, fantastiskt...då har vi råd att renovera huset vi köpte för 3,2 miljoner, samt betala av mer än 10% direkt.
MEN....hur vi än räknade så stämde inte siffrorna som mäklaren gav oss... (urusel mäklare), banken visste inte alls.
Mäklaren försökte räkna igen..med sitt tjusiga datorprogram, men han kunde inte förklara hur han fick fram de olika siffrorna... Nu började jag och maken bli rejält oroliga.
Vi försökte räkna själva med hjälp av skatteverkets broschyr...och det var inte enkelt. 22 st 30 delar av vinsten ska beskattas med 22 %. det skulle då bli ca 250 000 kr som vinstskatten blir..och av den kanske man kan få uppskov med litegrann. Men den summan stämde inte alls med mäklarens siffor.
Tillslut så satte jag mig i 1 timmes telefonkö till skatteverket, och bad om hjälp. Efter 1 timmes samtal med en tjej där som fick alla våra mycket exakta siffror..så kom hon fram till att vi kan inte få uppskov med hela vinstskatten efter som vi köper en billigare bostad än vad vi sålde för.
Har ingen aning om Hur hon räknade, men hon kom fram till att vi måste betala in 212 000 kr, men kan få uppskov med 490 000 kr som kan skjutas upp.
Vi tycker fortfarande att det är helt sjuka siffror ..och undrar om det verkligen kan stämma....
till historien hör även en otroligt okunnig banktjej på Nordea..som först sa att vi skulle betala tillbaka 387 000 kr till banken på våra lån (som var på 3,4 milj), tänkte att det var rätt lite pengar, maken sa att det kan ju inte stämma...då kommer ju huset vara belånat till nästan 100%..
Så jag ringde henne igen och frågade väldigt tydligt om summan kunde stämma, Jodå...det stämde sa hon .
Vi skrev på avtal för huset och sålde lägenheten. Då vid det tredje samtalet...så var siffrorna helt annorlunda.... nu var det 912 000 kr som skulle betalas tillbaka....
Paniken var total.... alla våra kalkyler med renovering av huset föll i marken....
Vi har haft extrem otur med val av mäklare och banktjej.
Och självklart ska vi ta en tur till med skatteverket...men för att ta det säkra för det osäkra så räknar vi med att de siffror vi fick av skatteverket verkligen stämmer.
Dessutom så är det så enl. skatteverket att på husets inköpspris på 3,2 så får vi lägga på 50´ för lagfarten + 50´pantbrevskostnad + de stora renoveringar vi kommer genomföra ca 300´kr.
Har en kunnig person i bekantskapskretsen som har viss erfarenhet av sånt här, men inte ens han kunde få fram det ordentligt.
Så, det jag egentligen menar med min roman ovan är att räkna, räkna, räkna..och ta hjälp av skatteverket så att du får riktiga siffror, så att du inte åker på ett rejält bakslag, få en riktigt bra bankman som kan hålla skillnad på 3 olika banklån, och inte ger dig ett topplån på 850 000 kr som ska betalas av på 15 år, istället för det korrekta som är 425 000 kr, som jag själv räknade ut och meddelade henne.
Bara det blev en skillnad på 2500 kr i månadsutgifter.
Ledsen AQ om jag högg huvudet av dig...men är totalt allergisk mot råd som inte stämmer eller kanske stämmer... det är för mycket pengar på spel.
Och jag blir så förbannad på mäklare och bankfolk som inte fattar att siffrorna i deras kalkylblad är riktiga pengar för oss vanliga...och man kan inte bara säga Opps! jag skrev visst fel siffra i fel kolumn.