Jo, det stämmer att fikonet chicago hardy normalt växer på platser med varmare somrar än oss, men om man har det mot en sydvägg kanske det får massor av fina fikon ändå... Ö-viks fikonen kommer som du säger från balkans bergtrakter, där sommarklimatet är mer likt vårat gämfört med USA där man odlar Chicago Hardy.
Kan jag få, byta till mig eller köpa sticklingar av dina Ö-viks fikon, när de har blivit lite större?
Jag har "bara" ca 20 plantor totalt, om man räknar med alla stcklingar jag har tagit som har tagit sig, jag kanske skulle kunna byta till mig Ö-viksfikonsticklingar mot någon liten vinplanta

?
Om det går med alla mina druvplantor som jag har tänkt mig så kanske du faktiskt kan få västgötavin på bordet om några år, det enda problemet för mig är det att jag inte har mark, förutom tomtmark, som snart är full av vinplantor om jag får plantera för mina föräldrar var jag vill. Den tomtmarken jag har tror jag att jag får plats med ca 40 plantor på platser med bra odlingsförutsättningar. Men som jag har sagt i tidigare inlägg, så kan jag kanske plantera på släktingars och bekantas mark. (jag känner någgra som har några hektar

...) Gärna vill jag plantera vid sjön som min sommarstuga ligger vid, därför att det i princip aldrig kommer frost mellan slutet i april till mitten av oktober, vilket ger vindruvor bra förutsättningar.
Funderar på att testa både Ö-viks fikon och chicago hardy, jag har nu brown turky(brun turkisk) och får nu se om den klarar av vintern, om inte kan jag kanske förvänta mig skott från marken nästa vår.
Förresten "vi" menar du oss eller satt din pappa och läste mitt inlägg då du skrev det

...?
Från ett idag ganska varmt töreboda, med strålande solsken och 23grader varmt kl 18.30 på kvällen,