Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Klematis på armeringsnät/staket, Skuggigt läge
          Maj-Elén
          Inlägg 01-04-2010, 23:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 165
          Medlem nr: 3 359

Hej, finns det någon som kan ge mig tips på hur jag ska täcka ett 25 meter långt och 1,10m högt staket av armeringsnät? Jag har funderat på murgröna som "bas" och lägga till klematis lite här och där. Det är ganska skuggigt, förutom på en liten bit, där jag har funderat på att ha taggfria björnbär. Frågan är om det är lämpligt att blanda murgröna och klematis och i så fall vilken klematissort som trivs att stå i skugga i stort sett hela dagen. Jag är helt novis på Clematis och tycker det verkar knepigt att veta när, var och hur den ska beskäras.
          Finns det någon typ av vildväxande som skulle kunna fungera i dett läge? Och i så fall kanske utesluta murgrönan? Snälla, låt din kreativitet flöda och ge mig lite tips. rose.gif

--------------------
          AgroSiv zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          malarmaster
          Inlägg 02-04-2010, 17:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

Klätterhortensia behöver inte beskäras men problemet blir nog snarare jordmånen.du behöver förstärka med torvmull för att få mer fuktighetshållande jord.vad gäller klätterförmågan så är det riktigt att den har sugfötter men det går att fläta in den i nätet vartefter den växer.det är ju ett engångsjobb eftersom den inte behöver skäras ner. clematis vitalba,skogsclematis skulle också gå .den växer kraftigt o behöver inte heller beskäras hårt men blir väldigt risig om man lämnar den utan beskärning särskilt när staketet bara är 1.10 högt.har själv clematis i ett nätstängsel o det är lika jobbigt varje år att hålla det snyggt.tänk dock på om du har barn ,den är giftig o kan orsaka hudirritation om man får växtsaft på huden.kaprifol går också bra o den är inte lika kitslig med jorden.beskärning sker genom att man tar bort döda/risiga grenar . Ulf

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 23:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon