CITAT (Epikuros @ 31-03-2010, 06:24)

Undvik Säbyholm bäst du kan. Satsa på Enköping ifall du vill studera trädgård.
Jag går på Säbyholm just nu och jag kan utan tvekan säga att det är den sämsta skola jag någonsin gått i, oavsett studienivå... De flesta saknar kompetens och motivation, men det finns två ljusglimtar bland mina sex lärare varav en är utbildad lärare och en annan åtminstone ser till att göra sitt jobb bäst han/hon kan.
Sen blir det ju värre av att jag endast går deras ettåriga utbildning vilket betyder att en stor andel av lärarna anser oss mer eller mindre vara "skräp". Åtminstone är det det som framgår av deras behandling av just oss "ettåringar". Fast egentligen har det bekräftats muntligt också...
Själv vet jag i alla fall att det blir Enköping om jag vill fortsätta på den här banan.
Och så ska jag passa på att hitta en massa lärorika praktikplatser, det är så jag lär mig mest.
Hej!
Jag läser KY-utbildningen på Säbyholm och jag håller inte alls med dig. Möjligen kan jag hålla med dig att en del lärare inte direkt är några utpräglade pedagoger. Men flera av dem har många års erfarenhet i branschen, både inom Sverige och utomlands. En del av dem har utbildningar som hortonomer, trädgårdsingenjörer och trädgårdstekniker från SLU.
Är man aktiv i sina studier, dvs. att man faktiskt vågar fråga och diskutera med lärararna så har man otroligt mycket att lära och hämta. Det är min erfarenhet.
Trist att du upplever att ni "ettåringar" behandlas sämre. Jag tycker du borde ta upp det med de som är inblandade istället för att prata skit om skolan på Internet. Det kommer troligen inte lösa dina problem.
Säg hur du känner till lärarna så att de kan förbättra sig så att du blir nöjd. Det här är väl din egenvalda tid? Se till att få ut så mycket som möjligt från den.
Tillbaks till tråden:
Angående arbetstillfällen så är min uppfattning att det främst är säsongsarbete som man får satsa på. Vill man bli rik och berömd så är det fel yrke att satsa på. Då rekommenderar jag ett stillasittande arbete inom IT-sektorn.
En utbildning med anläggningsinriktning lär vara det som ger flest arbeten och sålänge det är snökaos på vintrarna så lär man bli sysselsatt.
Ett annat tips är att arbete med växter i mångt och mycket kan vara en form av industri. Massproduktion och import av växter alltså (ifall man arbetar exempelvis på en plantskola). Uppfattningen om en idyllisk bild av att påta i rabatter och höra humlorna surra existerar inte i lika stor utsträckning som många kanske förväntar sig.