Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Trädgårdsmästare yrket, En fråga till de som jobbar med trädgård
          bella79
          Inlägg 30-03-2010, 21:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 28 764

Hej!
          Jag funderar på att studera till trädgårdsmästare alt trädgårdsarbetare. Jag har några frågor ang det.
          Finns det fler ställen i Stockholm förutom i Säbyholm och Järna där man kan studera till trädgårdsmästare? Jag är intresserad av yrkesutbildningar.
          Vad har trädgårdsmästare/ trädgårdsarbetare för ingångslön? Finns det bara säsongsanställningar? Hur är det med semester? Är man arbetslös på vinterhalvåret??
          Vad finns det för för- och nackdelar med yrket??

Tacksam för svar

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-04-2010, 08:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

I stockholmsområdet finns det jobb men kanske inte de eleverna vill ha, 80-90% av eleverna på trädgårdsutbildningarna är kvinnor och för det mesta är de mest intresserade av odling, design, kanske lite lättare skötsel, lite mera pluttinuttgrejer inom trädgård och liknande. Väldigt få är intresserade av anläggning och maskiner. Det är inom anläggning många jobb finns och jag vet 19-åringar som fått mer än 20000kr/månaden som ingångslön men de var ju ganska duktiga också inom den biten. Det finns en hel del stora anläggnings och skötselfirmor i Stockholm ex. svensk markservice, stockholm entreprenad och liknande. Kan man ploga snö, skotta snö och liknande så kan man ha chans till helårsanställning

Har man kunskap om hur man gör lättare reparationer förutom trädgård kan man ju ha chans till längre anställningar hos bostadsbolag typ HSB.

Kan man inte jobba riktigt lika tungt, är medlem i svenska kyrkan och kan samarbeta väl med människor (många kyrkor har folk med handikapp och liknande som arbetar så man bör kunna hantera de flesta typer av människor) + kan det där med att visa respekt för ex. sörjande människor är kyrkogårdarna ett altenativ. Många som jobbar på kyrkogårdar håller på eller kommer gå i pension inom en snar framtid. Kan man tänka sig bli förman, chef el dyl. kan man ha stor chans att få helårsanställning.

Andra ställen som man kan ha chans på ifall man har körkort (åtminstone extrajobb i början tills det blir ett ledigt jobb) är ju firmorna som åker runt och vattnar på kontor & firmorna som levererar växter till matbutiker typ Potplant

Är det design, växthusodling, trädgårdsbutik och liknande man är intresserad av får man nog flytta till jobben el starta eget ifall man inte kan tänka sig jobba med något annat.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          GunnellF
          Inlägg 03-04-2010, 12:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-04-2010, 09:03) *
          I stockholmsområdet finns det jobb men kanske inte de eleverna vill ha, 80-90% av eleverna på trädgårdsutbildningarna är kvinnor och för det mesta är de mest intresserade av odling, design, kanske lite lättare skötsel, lite mera pluttinuttgrejer inom trädgård och liknande. Väldigt få är intresserade av anläggning och maskiner. Det är inom anläggning många jobb finns och jag vet 19-åringar som fått mer än 20000kr/månaden som ingångslön men de var ju ganska duktiga också inom den biten. Det finns en hel del stora anläggnings och skötselfirmor i Stockholm ex. svensk markservice, stockholm entreprenad och liknande. Kan man ploga snö, skotta snö och liknande så kan man ha chans till helårsanställning

Har man kunskap om hur man gör lättare reparationer förutom trädgård kan man ju ha chans till längre anställningar hos bostadsbolag typ HSB.

Kan man inte jobba riktigt lika tungt, är medlem i svenska kyrkan och kan samarbeta väl med människor (många kyrkor har folk med handikapp och liknande som arbetar så man bör kunna hantera de flesta typer av människor) + kan det där med att visa respekt för ex. sörjande människor är kyrkogårdarna ett altenativ. Många som jobbar på kyrkogårdar håller på eller kommer gå i pension inom en snar framtid. Kan man tänka sig bli förman, chef el dyl. kan man ha stor chans att få helårsanställning.

Andra ställen som man kan ha chans på ifall man har körkort (åtminstone extrajobb i början tills det blir ett ledigt jobb) är ju firmorna som åker runt och vattnar på kontor & firmorna som levererar växter till matbutiker typ Potplant
          Är det design, växthusodling, trädgårdsbutik och liknande man är intresserad av får man nog flytta till jobben el starta eget ifall man inte kan tänka sig jobba med något annat.

Att det skulle vara STOR chans att få helårsjobb inom kyrkan kan jag inte riktigt hålla med om efter många år som kyrkogårdsarbetare/vaktmästare. Men visst finns det en chans. Dock ska man tänka på att jobbet oftast innebär att jobba vid begravningar, dop, vigslar och självklart gudstjänster och att man bör vara VÄLDIGT serviceinriktad. Trädgårdskunskaperna har inget med det jobbet att göra. Man ska även kunna möta sörjande människor vilket många upplever som allt för jobbigt. Döda människor kan gå an, men sörjande anhöriga kan bli jobbigt. Det kräver sin man/kvinna, så att säja.

Men om man trivs med omväxlingen mellan utejobb och inre tjänst och all annan omväxling som kyrkogårdsjobbet ger, samt klarar av den här sorgedelen i jobbet, så är det ett kalasjobb! Fast även där har man på många ställen dragit in på folk och den som jobbar helår får utföra mer olika arbetsuppgifter, åtminstone på mindre ställen. Det är vanligt att man gör allt från att städa till att medverka vid olika aktiviteter i kyrkan ( förutom kyrkliga aktiviteter även konserter och annat) och även då allt utejobb året runt. Det har även blivit vanligt att man anställer folk som har mer hantverksutbildning typ snickare och liknande.

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera

Inlägg i den här tråden
          bella79   Trädgårdsmästare yrket   30-03-2010, 21:03
          theseraphim   Arbetsförhållandena är väldigt olika likaså lönen ...   30-03-2010, 22:32
          Överbölingen   Nu får jag nog på käften. Men oavsett vad jag job...   30-03-2010, 23:43
          Epikuros   Hej! Jag funderar på att studera till trädgår...   31-03-2010, 05:24
          officinalis   Undvik Säbyholm bäst du kan. Satsa på Enköping ifa...   02-04-2010, 22:51
          Epikuros   Hej! Jag läser KY-utbildningen på Säbyholm och...   03-04-2010, 11:05
          officinalis   Vilken inriktning går du? För som jag upplever de...   04-04-2010, 20:46
          pebblelake   Trädgårdsmästar utbildning finns nu även i umeå ,f...   31-03-2010, 18:11
          bella79   Tack för alla svar! Hade det inte varit för ...   31-03-2010, 18:20
          Epikuros   Säkerligen vad gäller KY-utbildningen. Men då gäll...   31-03-2010, 18:39
          Rebecca   Sen kan man alltid läsa till trädgårdsingenjör på ...   31-03-2010, 19:47
          Samsara   Sen kan man alltid läsa till trädgårdsingenjör på ...   02-04-2010, 07:47
          Epikuros   Fast så bör man ju vara villig att flytta till Skå...   31-03-2010, 21:19
          Misty   Jag vill flika in och svara på frågan ang jobben. ...   01-04-2010, 03:52
          Bassam   Hej Många företag tycker anställa människor utan u...   01-04-2010, 14:20
          Åsa, mälardalen zon 2   Hej Många företag tycker anställa människor utan u...   01-04-2010, 14:45
          theseraphim   Ang framtidsutsikter så tror jag de skruvar upp fö...   01-04-2010, 17:52
          Samsara   Ang framtidsutsikter så tror jag de skruvar upp fö...   02-04-2010, 07:53
          Åsa, mälardalen zon 2   En sak kan jag bara säga skolorna får uruselt beta...   01-04-2010, 21:29
          theseraphim   en skola som har kapacitet för tex 500 elever måst...   01-04-2010, 23:07
          Harvey   Men riktigs som ni säger är det väl inte. KY-utbil...   02-04-2010, 06:10
          theseraphim   Skolor som inte fyller sin kvot med elever får min...   02-04-2010, 14:13
          Åsa, mälardalen zon 2   Trädgård och florist är dock 2 helt skilda saker, ...   02-04-2010, 14:28
          theseraphim   Vad jag menar med floristutbildningar är helt enke...   02-04-2010, 15:03
          GunnellF   Om man ska tro Arbetsförmedlingens prognoser är tr...   03-04-2010, 11:59
          Epikuros   Om man ska tro Arbetsförmedlingens prognoser är tr...   03-04-2010, 12:46
          GunnellF   De flesta kan nog leva med att skyffla snö ett par...   03-04-2010, 16:56
          Åsa, mälardalen zon 2   Jag tror faktiskt att det kan ske ändringar i bran...   03-04-2010, 13:49
          Epikuros   Vad jag hört så är det på väg mot att man vill ha ...   03-04-2010, 16:51
          lokatten   Jag startade eget trädgårdsföretag förra året där ...   04-04-2010, 17:54
          sanakan   Jag har inte läst alla inlägg så noga nu, vill mes...   05-04-2010, 17:51
          Misty   KY myndigheten kräver statistik, så skolan kommer ...   06-04-2010, 04:19

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 08:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon