Jag håller med till viss del båda de två sista meningarna. Jag ställde frågan för jag undrade då jag tyckte det var märkligt. Jag fick ett svar från Polisen & jag har fått era uppgifter.
Såklart har vi pratat med tjejen ifråga & sagt att hon måste se till att ha mobil laddad, plus att tänka sig för att vara ute så sent. I detta fallet så blev hon avsläppt i närheten & räknade med att kunna komma in i porten. Hur ofta är en port insparkad & sitter fast så man inte kommer in plus att portkod är trasig? Pappan var starkare & kunde från insidan sparka upp dörren. Hon räknade med att kunna komma in där men såklart kan man tycka att hon ska vara mer försiktig även om man inte ska behöva vara rädd. Men samhället är ju som det är. Hon lär tänka sig för mer nästa gång. Dock var min undran om det var ett ok agerande från polisens sida.
Hon bad såklart om hjälp & förklarade att hon inte kom in. Jag förstod från polismannens sida att man inte kan avbryta spårningen. Där fick jag ett svar. Sedan tycker väl jag att man kunde önskat ngt mer. När han åkte & senare på kvällen, då kunde han väl kollat om allt löst sig för henne. Jag är inte insatt i polisens arbete & prioriteringar.
Hur flickan ska uppfostras det har inte heller jag med att göra riktigt men såklart har jag vart med & gett råd till henne för framtiden. Hon lär tänka sig mer för nästa gång men det hör inte riktigt till saken även om jag kan förstå diskussionen leder in på det. Hade det vart min dotter hade jag kanske krävt ngt mer även om hon snart är vuxen. Jag hade iaf oroat mig mer men har inga barn så vet inte riktigt hur det känns. Dock är det upp till hennes föräldrar att lära henne & sätta regler för henne. Men hon blev alltså avsläppt & skulle bara gå en bit & sedan gå in. Man tror ju inte dörren ska sitta fast på det sättet.
Det är möjligt polismannen var så uppe i sitt arbete att han därefter glömde bort flickan han stött på. Men därefter tycker jag han, om han inte hade möjlighet att hjälpa tidigare, kunde iaf sett till henne en snabbis. Hon var ju ff kvar utanför när han åkte därifrån. Inte att jag kanske tycker han gör fel men mer att man ändå kan önska att han brytt sig. Kollat så det var väl med henne.
Ang ungdomar som ränner ute vid den tiden så var ju detta ett speciellt scenario. Hon var ju ensam & rädd. Vettskrämd när hon hörde om vad som pågick & ville in. Tycker väl inte det går riktigt att jämföra med vilken tonåring som helst som ränner ute vid den tiden. Hon var ju i mina ögon útsatt & i en otrevlig situation.
Åter igen om att hon kunde kastat ngt på grannens fönster etc. Såklart håller jag med om att jag tycker hon skulle gjort mer för att komma in. Det har jag sagt till henne. Hon kunde ringt 112, kastat sten på grannens ruta el ngt annat. Självklart. El sett till att vara hemma tidigare. Allt kommer hon nog tänka på även om jag tvivlar på att hon hedanefter kommer vara inne kl 20.00. Hur som är det upp till henne & hennes föräldrar hon bor med. Jag har bara gett henne råd vilket inkluderar en hel del om dem ni skrivit här med.
Jag är den oroliga typen som alltid tjatar på min sambo & de i min närhet att vara försiktiga. Jag är den som köpt alla i min närhet dessa trygghetslarm. Man vet vad som kan hända även om man inte tycker man ska behöva vara rädd. På ett sätt är jag glad att det händer liknande situationer händer där det inte går mer illa. Då tänker jag att hedanefter tänker de mer på det & är än mer försiktiga. Men såklart är det förjäkligt allt man hör händer.
|