BigDaddy
Igår kväll kom min sambos syster hem kl 1 på natten till lägenhetshuset. Portdörren var insparkad så varken den eller porttelefonen fungerade.
Min sambos syster kunde inte ringa för hon hade inga pengar på telefonen. Hon är 17 år gammal.
Föräldrarna är hörselskadade.

En polisman med hund går förbi & säger att hon inte borde stå där för han är ute & letar efter en våldtäktsman.
Hon berättar att hon inte kommer in & hela storyn. Han säger bara att det är fastighetsskötarens ansvar.

Hon står därefter utanför i en timma mitt i natten tills Pappan av en slump tittar ut & ser henne.

Jag blev ju fly förbaskad när jag hörde det. Är det ett ok beteende av en polisman & är det ens lagligt rätt att bara lämna henne så, speciellt med en våldtäktsman härjande där?
Borde inte han hjälpt henne & iaf ringt ngn som kunde komma & hjälpa henne in?
El iaf satt henne ngnstans där det var ofarligt tills de får kontakt med föräldrarna?
Ja iaf ngt?

Jag funderar på att ringa polisen & fråga om han verkligen får agera så?
Tjejen är ju ung & blyg & törs ju inte själv säga emot.

Hon kunde ju inte heller kasta ngt på deras fönster IOM att de inte hör. Ngn granne vågade hon inte kasta på heller IOM att det var mitt i natten. Hon är ju ung.
Hon stod istället där & grät & var livrädd i en timma tills hon av en slump kom in sedan.

Vad säger ni?
Får han göra så?

edit Självklart förstår jag att han hade jobb att sköta just då men ngt borde han väl kunnat ha gjort?

edit2. Portdörren var alltså insparkad så den satt fast. pappan sparkade senare upp den från insidan.
Gudrun i Göteborg
Blir ledsen när jag läser sånt här. Polisen borde def ha gjort en insats och hjälpt henne. Jag tycker du skall ringa polisen o tala med någon ansvarig.
xlxl67
Håller med. Kunde han inte erbjudit henne att ringa från hans telefon annars följa med till stationen o ringa? Skönt att det gick bra.
Aqvakul
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 05-04-2010, 17:09) *
Blir ledsen när jag läser sånt här. Polisen borde def ha gjort en insats och hjälpt henne. Jag tycker du skall ringa polisen o tala med någon ansvarig.

Instämmer! yes.gif Jag försöker föreställa mig hur hemsk den timmen var för henne. Polismannen borde ha försökt sätta sig in i hennes situation.
vitavargen
Vet inte om det tjänar till nåt att anmäla poliserna, men flickan får veta att hon kan använda sin mobil även utan simkort. Ringa SOS går bra med toma kontantkort och även utan simkort. SOS kan ha en snabb lösning på en sådan situation.
BigDaddy
Jo jag har pratat med dem nu faktiskt.
Det var en sak jag inte tog med här som enligt dem gjorde att han inte kunde avbryta & hjälpa.
Han var hundförare vilket i detta allvarliga brått gjorde att han inte kunde avbryta & hjälpa på ngt sätt.
Polisen informerade mig om detta. Fick prata med en kille där.
Det lät ju visserligen lite rimligare men tycker ändå han måste ha kunnat iaf slå en signal till ngn som kunde komma dit & hjälpa henne. Men jag vet inte.
Inte mer än att Sambons syster även idag är helt förstörd efter natten.
Hon var så rädd så hon skakade ff i morse.

De agerade kanske rätt från polismannens sida men känns ändå märkligt.
Har nu hört mer om våldtäkten också som var där. Stackars flicka.
Så sjukt.

CITAT (vitavargen @ 05-04-2010, 17:23) *
Vet inte om det tjänar till nåt att anmäla poliserna, men flickan får veta att hon kan använda sin mobil även utan simkort. Ringa SOS går bra med toma kontantkort och även utan simkort. SOS kan ha en snabb lösning på en sådan situation.

Ja jag vet. Hon gör nog det nästa gång.
Sambon min har pratat med henne & det lär hon göra. Hon lär även vara noggrannare med att ha överfallslarmet vi skaffat henne, & att hon inte är själv p¨å det sättet ute mer.
Så ngt gott kanske detta förde med sig för framtiden ändå.
sommarhumla
Trist agerande av polisen, jag menar de ska ju svara för allmänhetens säkerhet, eller? Det hade väl inte tagit honom mer än ett par minuter att ta kontakt med någon kollega (de har mobiltelefoner med sig??) och förklarat situationen. Undrar om han inte var för uppslukad av sin uppgift och inte fattade flickans dilemma (men det är absolut ingen ursäkt).
Usch, det är trist när sådant händer. Jag hade tagit kontakt med polisen och bett om en förklaring.
BigDaddy
Ja faktum är att tjejen såg honom senare hoppa in i bilen med hunden & åka därifrån. Då följde ju hunden inget spår som de sade till mig.
Blev så stressad så det glömde jag nämna när jag ringde till polisen.
Åhhh, nu vill jag ringa igen & säga det eg. Men men.
mamamaggan
Det känns inte OK .

Vet inte hur Polisen ska agera men jag tycker att det var oförsvarligt att lämna henne ensam under rådande omständigheter. Han kunde väl ha lånat henne sin telefon eller meddelat någon annan polis som kunde ha hjälpt henne. Förstår bara inte hur man kan göra så .
Ralf
Det lätt o ha åsikter och säga att polisen gjorde fel. Men kan någon berätta vad polisen borde ha gjort??
Motti
Han borde väl ha gjort något för tjyven det har han betalt för !det här låter ju inte klokt om det är sant måste jag säga,:- du borde inte stå här vi letar efter en våldtäktsman fear.gif snälla någon !
Gudrun i Göteborg
CITAT (Ralf @ 05-04-2010, 18:49) *
Det lätt o ha åsikter och säga att polisen gjorde fel. Men kan någon berätta vad polisen borde ha gjort??

Jag tycker de flesta svar här har innehållit förslag på vad polisen skulle ha gjort.
BigDaddy
CITAT (Motti @ 05-04-2010, 20:20) *
Han borde väl ha gjort något för tjyven det har han betalt för !det här låter ju inte klokt om det är sant måste jag säga,:- du borde inte stå här vi letar efter en våldtäktsman fear.gif snälla någon !

Jo sant det är det.
Sedan hade ju Polisen en förklaring just att det var en hundförande polis som sökte en våldtäktsman & behövde koncentrera sig på det.
Han jag pratade med sade att hade de vart två stycken el inte ngn hundförande polis, då hade det vart galet.
Men i detta fall sade han att det var såpass högt prioriterat & en avbrytning av sökandet med hund skulle kunna förstöra sökandet för dem.
Jag hörde på hans argument.

Men jag tycker ff han kunde ha slagit ett samtal & bett om hjälp från ngn annan.
Sedan såg ju sambons syster honom senare åka iväg med hunden i bilen från platsen, där kunde man ju önskat mer om det inte kommit tidigare. Det glömde jag nämna när jag ringde i all hets när jag hörde om det.

Hon var ju rädd redan innan polisen kom när hon stått där länge & inte kommit in. Att sedan höra att det härjar en våldtäktsman i området gör ju att hon blir vettskrämd, speciellt när hon inte får hjälp.
Jag hade ju i hennes kläder ringt 112. Men tjejen är inte så gammal & ja, hon gjorde inte så.
Jag tror ju inte risken för fler brått ökar i denna situation, snarare tvärsom, men man kan ju förstå lilltjejens rädsla av att höra detta ändå.

Finns ingen anledning för mig att hitta på detta.
Inte för tjejen mins syster heller.
Polisen jag pratade med kände mycket väl till händelsen med våldtäkten i området & att....nä det är inget påhitt.
Men ja jag tycker de kunde gjort mer. Finns det ingen som vet exakt vad som gäller i dessa fall?
Måste ju ändå vara en händelse som poliser lär sig hur de ska agera i?
Det är kanske som så polisen för mig beskrev det men känns fel i mina öron.
Ralf
Big Daddy
Vem borde polisen ha ringt?
Vad borde polisen ha gjort?
Motti
Ralf !Polisen ringer inte Polisen när någon behöver hjälp han borde väl agerat på något sätt och inte lämnat en 17åring ensam medan han letade efter en våldtäktsman i kvateret ?han kunde väl set till att ringa hennes föräldrar eller någon annan hon kände inte lämnat henne ensam och utsatt där.
AndersKbg
Det första jag tänker på är varför en 17-årig flicka som är så osäker så att hon inte törs be om hjälp, inte kasta sten på vare sig sitt eget eller sina grannars fönster och som är allmänt blyg och tillbakadragen och står och gråter i en timme för att hon inte kommer in...vad gör en sådan flicka ute klockan 1 på natten???

Håll henne inne efter 20.00 i fortsättningen.
netha
CITAT (AndersKbg @ 05-04-2010, 22:49) *
Det första jag tänker på är varför en 17-årig flicka som är så osäker så att hon inte törs be om hjälp, inte kasta sten på vare sig sitt eget eller sina grannars fönster och som är allmänt blyg och tillbakadragen och står och gråter i en timme för att hon inte kommer in...vad gör en sådan flicka ute klockan 1 på natten???

tummenupp.gif

Vet inte om jag kan instämma i sista meningen ... men nog verkar det lite konstigt ändå. confused.gif
vitavargen
CITAT (AndersKbg @ 05-04-2010, 22:49) *
...

Är det en sorts undantagstillstånd som du försöker införa?

Många 17 åringar arbetar och det är varken din eller nån annans sak att ifrågasätta när de kommer hem. Eller?
netha
CITAT (vitavargen @ 05-04-2010, 22:55) *
Är det en sorts undantagstillstånd som du försöker införa?

Många 17 åringar arbetar och det är varken din eller nån annans sak att ifrågasätta när de kommer hem. Eller?

Inte för att det var mig du frågade, men ...
Så här skriver TS ...
"Sambon min har pratat med henne & det lär hon göra. Hon lär även vara noggrannare med att ha överfallslarmet vi skaffat henne, & att hon inte är själv p¨å det sättet ute mer.
Så ngt gott kanske detta förde med sig för framtiden ändå. "
tummenupp.gif
vitavargen
Unga tjejer behöver inte vara rädda för att vara ute , tvärtom det som skapar rädsla för de borde vi begränsa.
netha
CITAT (vitavargen @ 05-04-2010, 23:02) *
Unga tjejer behöver inte vara rädda för att vara ute , tvärtom det som skapar rädsla för de borde vi begränsa.

Håller absolut med om det!
Men ... i detta fall handlade det ju inte om att unga tjejer var rädda att vara ute.

vitavargen
Jo, att hålla 17 åringar inomhus kl. 20:00 är lite inhumant.
gnon49
Men polisen måste väl prioritera ett brott före en utstängd tonåring. Bad hon inte om hjälp så kunde han ju inget göra. Det vimmlar ju av ungdomar som är ute sent .
Motti
Problemet här var väl bla att hennes föräldrar var hörselskadade ,sen kan man ju undra varför hon inte hade en mobil så hon kunde ringt någon,men nog kunde polisen gjort något för att hjälpa henne de har ju komunikationsradio och det var väl knappast bara en polis som var ute och letade efter den här "våldtäktsmannen",fast är man så rädd och bortkommen när man är 17 så kan man så klart ifrågasätta varför hon var ute så sent ensam men så är det nu för tiden.En låssmed kanske kunde kontaktats eller hyresvärlden för kom inte hon in kom väl ingen varken in eller ut ur huset?
netha
CITAT (gnon49 @ 05-04-2010, 23:08) *
Men polisen måste väl prioritera ett brott före en utstängd tonåring. Bad hon inte om hjälp så kunde han ju inget göra. Det vimmlar ju av ungdomar som är ute sent .

Absolut!
AndersKbg
CITAT (vitavargen @ 05-04-2010, 23:07) *
Jo, att hålla 17 åringar inomhus kl. 20:00 är lite inhumant.

Men stryk den meningen om det får igång dig då...
Tycker du själv att flickan verkar vara mogen nog för att vara ute klockan 1 på natten?
Ralf
Jag tycker man har ett egenansvar oxå. Mkt kan ske. Dottern borde ha sin mobil laddad. Det hade hjälpt mkt.
Motti
Det man reagerade över var väl att Polisen var ute och letade efter en Våldtäktsman just där hon var ,hon kunde ju ha råkat illa ut !men men ja är man så försagd och blyg kanske man inte ska vara ute själv så sent.
Gita
Måate säga att hela historien låter konstig och polisen borde väl ha viktigare uppgifter än utelåsta tonåringar.
Är man så tafatt som flickan i historien beskrivs bör man nog inte ge sig ut på egen hand oavsett om man är 17 eller 27 år gammal. F.ö är det nog bättre att se till att hon har en tankad mobil än att skaffa överfallslarm,
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 06-04-2010, 06:00) *
Måate säga att hela historien låter konstig och polisen borde väl ha viktigare uppgifter än utelåsta tonåringar.
Är man så tafatt som flickan i historien beskrivs bör man nog inte ge sig ut på egen hand oavsett om man är 17 eller 27 år gammal. F.ö är det nog bättre att se till att hon har en tankad mobil än att skaffa överfallslarm,
Gita

Måhända - men när nu situationen var som den var så borde konstapeln insett att flickan behövde assistens och inte avfärda henne med typ "detta är inte mitt bord"..
theseraphim
säga vad man vill men polisen har viktigare saker att göra och då i detta fallet var han "aktiv" dvs han utförde en uppgift och var inte bara ute och patrullerade. Att hjälpa flickan kan sinka med allt från fem till kanske en kvart vilket skulle vara oförsvarbart om den tiden hjälpte en våldtäktsman att komma undan.
Anma
Angående hundförare och hund som spårar. Om man avbryter ett sådant arbete är risken stor att hunden tappar spåret och allt går om intet. Så att polisen i detta fallet inte stannade är fullt förståeligt.
Myosotis
Även om flickan borde ha sin mobil laddad och polisen var upptagen och allt vad ni skriver, så är väl ändå polisen till för att hjälpa oss?! Varför kunde han inte ringa till en kollega som inte var hundförare medan han fortsatte leta efter våldtäktsmannen? Jag har själv fått hjälp från polisen i udda situationer, så visst kan de! T.ex. råkade min bil gå sönder så jag stannade vid en hastighetskontroll, de hade inte ens tänkt stanna mig men de skjutsade mig till en bilverkstad! Det var ju inte alls deras jobb egentligen, men de gjorde det självmant. Borde man inte kunna kräva av en polis att han ser hjälpbehov själv och agerar?
BigDaddy
Jag håller med till viss del båda de två sista meningarna. Jag ställde frågan för jag undrade då jag tyckte det var märkligt.
Jag fick ett svar från Polisen & jag har fått era uppgifter.

Såklart har vi pratat med tjejen ifråga & sagt att hon måste se till att ha mobil laddad, plus att tänka sig för att vara ute så sent.
I detta fallet så blev hon avsläppt i närheten & räknade med att kunna komma in i porten. Hur ofta är en port insparkad & sitter fast så man inte kommer in plus att portkod är trasig?
Pappan var starkare & kunde från insidan sparka upp dörren.
Hon räknade med att kunna komma in där men såklart kan man tycka att hon ska vara mer försiktig även om man inte ska behöva vara rädd. Men samhället är ju som det är.
Hon lär tänka sig för mer nästa gång.
Dock var min undran om det var ett ok agerande från polisens sida.

Hon bad såklart om hjälp & förklarade att hon inte kom in.
Jag förstod från polismannens sida att man inte kan avbryta spårningen. Där fick jag ett svar.
Sedan tycker väl jag att man kunde önskat ngt mer. När han åkte & senare på kvällen, då kunde han väl kollat om allt löst sig för henne.
Jag är inte insatt i polisens arbete & prioriteringar.

Hur flickan ska uppfostras det har inte heller jag med att göra riktigt men såklart har jag vart med & gett råd till henne för framtiden.
Hon lär tänka sig mer för nästa gång men det hör inte riktigt till saken även om jag kan förstå diskussionen leder in på det.
Hade det vart min dotter hade jag kanske krävt ngt mer även om hon snart är vuxen. Jag hade iaf oroat mig mer men har inga barn så vet inte riktigt hur det känns.
Dock är det upp till hennes föräldrar att lära henne & sätta regler för henne.
Men hon blev alltså avsläppt & skulle bara gå en bit & sedan gå in. Man tror ju inte dörren ska sitta fast på det sättet.

Det är möjligt polismannen var så uppe i sitt arbete att han därefter glömde bort flickan han stött på. Men därefter tycker jag han, om han inte hade möjlighet att hjälpa tidigare, kunde iaf sett till henne en snabbis.
Hon var ju ff kvar utanför när han åkte därifrån.
Inte att jag kanske tycker han gör fel men mer att man ändå kan önska att han brytt sig. Kollat så det var väl med henne.

Ang ungdomar som ränner ute vid den tiden så var ju detta ett speciellt scenario. Hon var ju ensam & rädd.
Vettskrämd när hon hörde om vad som pågick & ville in.
Tycker väl inte det går riktigt att jämföra med vilken tonåring som helst som ränner ute vid den tiden.
Hon var ju i mina ögon útsatt & i en otrevlig situation.

Åter igen om att hon kunde kastat ngt på grannens fönster etc. Såklart håller jag med om att jag tycker hon skulle gjort mer för att komma in. Det har jag sagt till henne. Hon kunde ringt 112, kastat sten på grannens ruta el ngt annat.
Självklart.
El sett till att vara hemma tidigare.
Allt kommer hon nog tänka på även om jag tvivlar på att hon hedanefter kommer vara inne kl 20.00.
Hur som är det upp till henne & hennes föräldrar hon bor med.
Jag har bara gett henne råd vilket inkluderar en hel del om dem ni skrivit här med.

Jag är den oroliga typen som alltid tjatar på min sambo & de i min närhet att vara försiktiga. Jag är den som köpt alla i min närhet dessa trygghetslarm.
Man vet vad som kan hända även om man inte tycker man ska behöva vara rädd.
På ett sätt är jag glad att det händer liknande situationer händer där det inte går mer illa. Då tänker jag att hedanefter tänker de mer på det & är än mer försiktiga.
Men såklart är det förjäkligt allt man hör händer.

vitavargen
CITAT (AndersKbg @ 05-04-2010, 23:14) *
Men stryk den meningen om det får igång dig då...
Tycker du själv att flickan verkar vara mogen nog för att vara ute klockan 1 på natten?

Det handlar inte om att vara mogen, det handlar om rätten att vistas ute.

Flickan har varit ute. Om dörren inte varit stängd och polisen inte nämnt våldtäkt skulle hon inte blivit så skrämd.

Vet inte vad som går genom hjärnan på en 17 åring flicka när det nämns risken om våldtäkt, allt ifrån att smittas med sjukdomar till graviditetet plus den känslan av att bli våldtagen.

En del ungdomar arbetar. De bestämmer inte sina arbetstider. Att steka hamgurgare hos en känd kedja mellan 23-24 på natten är inget ovanligt eller städa på ett stort sjukhus sent på natten.

En annan grupp av ungdomar finns som av de sociala skälen (umgås med varandra) kan vara ute i centrala en stad. Att umgås med varandra behöver barn och ungdomar för att utvecklas. Vilka de ska umgås med vill jag inte gå in på.

Det hela handlar om kvinnors rättighet att vistas ute, när de vill. Den rättigheten kan vi försvara för de och försöka minimera riskerna.
theseraphim
Förstår oron men polisen är inte till för att kolla upp alla och allt, de är inte några pass-upper för oroliga föräldrar och dylikt utan deras jobb är att om möjligt hindra kriminella gärningar men mest för att ta hand om dem i efterhand. Polisen kan omöjligt kolla till varenda tös som är ute på kvällen eller liknande saker, visst att det finns våldtäktmän därute men chansen att bli våldtagen är långt under 0.1%.
Aqvakul
När jag var ung så fick man lära sig att man skulle vända sig till polisen om man fick problem och att polisen är hjälpsam. Men det är väl gammal kunskap som inte gäller längre. whist.gif
herkules
enda ursäkten för polisens ickeagerande är om han var mitt uppe i spårandet med sin hund.
annars skulle han självklart hjälpt tjejen att komma in, spelar ingen roll hur gammal hon är, urladdad nalle eller vadsom.
jag förväntar mig hjälp av polisen om jag behöver den.
theseraphim
Polisen idag har lite mer att göra än polisen för länge sedan och som tidigare nämnt, spårade polisen med hunden så självklart ska han inte hjälpa till o börja ringa o greja. Tänk bakvänt istället. "polis missar våldtäktsman - hjälpte kvinna att öppna en dörr!" det hade vart en fin rubrik. Jakten på en våldtäktsman är betydligt viktigare än att hjälpa någon med triviala saker.
Aqvakul
CITAT (theseraphim @ 06-04-2010, 20:37) *
Jakten på en våldtäktsman är betydligt viktigare än att hjälpa någon med triviala saker.

För tjejen var det ingen trivial sak!

Dessutom fattar jag inte varför han skulle berätta att han eltade efter en våldtäktsman. Det verkar så oprofessionellt - inte avslöjar en polis vad han spårar och inte brukar de skrämma upp småflickor heller...
herkules
CITAT (theseraphim @ 06-04-2010, 20:37) *
Polisen idag har lite mer att göra än polisen för länge sedan och som tidigare nämnt, spårade polisen med hunden så självklart ska han inte hjälpa till o börja ringa o greja. Tänk bakvänt istället. "polis missar våldtäktsman - hjälpte kvinna att öppna en dörr!" det hade vart en fin rubrik. Jakten på en våldtäktsman är betydligt viktigare än att hjälpa någon med triviala saker.

mmm - OM han spårade ja... en svår nöt att knäcka.
Wilmer
"Polis jagar våldtäktsman, glömmer bort ensam flicka som senare blir våldtagen av samme våldtäktsman som man ej fick fast" är väl ett lika troligt scenario i så fall. Polisen har väl annat att göra.. Hoppas det inte gäller alla polismän. Eller man ska ha mobilen laddad.. Har ni aldrig råkat ut för att mobilen laddat ur olägligt/överraskande?? Mina skitmobiler (som det visar sig EFTER man köpt dem) gör det i allafall då och då. Samt lägger av. Ni som har döttrar kanske ska fundera på hur ni skulle känna om de hamnade i en liknande situation. Jisses, av ren medmänsklighet hjälper man väl tjejen eller när det nu inte gick, kollar efteråt? Är det en så svår tanke?
theseraphim
Inget konstigt med att de säger vad de gör, det är igen sekretess på det så länge de inte uppger några personfakta osv. Givetvis är det ingen trivial sak för flickan men i det stora är det det och polisens huvuduppgift är inte att agera portvakt.
Wilmer
CITAT
Polisens uppdrag och mål

Polisens övergripande mål är att minska brottsligheten och öka tryggheten i samhället. Det ska göras genom att förebygga och upptäcka brott och att se till att den som begår brott identifieras och lagförs.

Polisens uppdrag beskrivs i Polislagen (1984:387). Där står att bland annat att polisen ska förebygga brott, övervaka den allmänna ordningen och säkerheten, bedriva spaning och göra brottsutredningar.

Regeringens regleringsbrev
Polisens uppdrag kompletteras varje år genom det regleringsbrev som regeringen utfärdar. Där talar regeringen om vilka mål den vill se med polisverksamheten under innevarande år
polisverksamheten under innevarande år.

I regleringsbrevet för budgetåret 2010 står det bland annat att polisen ska:

•Bidra till att öka människors trygghet och att det är viktigt att förtroendet för Polisen är högt.
•Polisen ska bli mer effektiv och verksamhetsresultatet ska förbättras.
•Skillnaderna i resultat mellan polismyndigheterna ska minska.
•En större andel brott ska klaras upp och det brottsförebyggande arbetet ska utvecklas, genom bland annat ett förbättrat verksamhetsresultat, en ökad synlighet och tillgänglighet i hela landet samt ett starkt engagemang hos medarbetarna.
Uppdaterad: 2009-12-22 15:27.

Kopierat från Polisens hemsida, uppdrag och mål. Punkt ett kan man nog tolka in att hjälpa en 17 åring i ett område där en våldtäktsman springer lös som öka trygghet? Om inte annat så förebyggande (som de gärna använder i sina texter) av brott.. OM man nu vill alltså. Annars kan man ju tänka att polisen är hårdföra och bara letar narkotika. Det finns flest av närpoliser står där också. De ska tex. lära barn gå över gatan. Man kan kanske tänka sig att det kunde pinglats till någon av dem om nu inte hundföraren hade tid (förståeligt).
Anma
Visst är det olyckligt att en flicka som blivit utlåst inte fick hjälp, men ändå är det så att polisen måste hela tiden prioritera sina uppgifter. När jag blev överfallen var tre närliggande kommuners alla lediga poliser upptagna med det och ett och annat småbrott/hjälp till allmänheten fick prioriteras bort. 7 polisbilar fanns på området inom 10-20 minuter och alla resurser sattes på att försöka gripa gärningsmannen.
I ett sådant skede har Polisen tyvärr inte resurser att hjälpa till. Vad som i så fall behövs är minst dubbelt så många poliser, och vem betalar det?

En gång för många många år sedan, när min man fortfarande hade ungdomshumöret i behåll blev vi osams på väg hem. Detta resulterade i att han i ren ilska körde långt över 100 på 70 väg (inget moraliserande om det, tack. Det är preskriberat sedan länge). Plötsligt var polisen med blåljus bakom, min man stannade så klart och klev ur och in i polisbilen. Jag var fullkomligt säker på att nu rök körkortet. Två kvinnliga poliser var det och när de frågade om orsaken till farten var gubben ärlig och sa som det var. Vi var osams och han var arg. Polisen såg att vi bara hade 500 meter hem och släppte han med orden "Kör försiktigt nu och bli sams, vi är på utryckning till ett rån så du klarar dig tack vare din ärlighet. Ha en bra dag!" Jag är helt övertygad om att skälet till att de släppte honom var deras utryckning och inte att han var ärlig, även om det säkert hade en viss verkan också.

Så kan det också gå.
zaaritha
Jag har---tyvärr---inget förtroende för poliser!
De är mobbare!
Detta började i min barndom--SÅ länge se´n!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon