CITAT (Kajsa @ 06-04-2010, 10:32)

Har också läst att för mycket kvävegödsel kan vara orsaken, svampen börjar spridas redan på hösten. Inte täcka med för mycket med löv och annat på hösten. Mjöldagg på rosorna kan också göra dom mera mottagliga tydligen. Jag gödslar med kogödsel på våren en ggn och lägger ut kompost på hösten det är allt, så jag tror inte på att det skulle vara för mycket kväve här bara som är orsaken.
Tror det finns flera orsaker men efter regniga vintrar har jag mera av barkfläcksjuka.
Jag klipper bort grenarna direkt när jag ser det rödsvarta, inget att fundera på.
Tackar för tipsen! Jag får gå en runda till med sekatören och ta bort det som är kvar av det sjuka. Och sedan hålla undan det som eventuellt dyker upp under sommaren/hösten.
Har inte täckt rosorna alls under vintern, så det kan inte vara orsaken här. Mjöldagg har jag heller inte sett på några rosor. Och regniga vintrar har vi ju jämt här i Skåne (i år mindre än vanligt dock, mycket kom ju för ovanlighetens skull som snö). Förra året gödslade jag däremot rejält. Rosorna remonterade dåligt året innan så jag tänkte att mer gödsel (kogödsel och en del hönsgödsel också) skulle göra susen, men det blev kanske för mycket. Misstänker också att förra årets torra sommar här i sydvästa Skåne kan ha stressat rosorna och gjort dem mer mottagliga för sjukor. Ska som sagt hålla igen på gödningen i år (kanske i huvudsak PK-gödsel, t ex algomin). Och sedan får man hoppas på en bättre sommar i år. Lagom mycket regn utan några långa torrperioder och lagom varmt.