|
Vi har ännu en hel del snö i trädgården men idag gick jag runt med sekatören och klippte i enstaka grenar för att se om det fanns liv, inte så lätt ibland.
Rugosa, Kanada, Alba rosorna eller rosor som har 2 - 4 zoners frysmarginal är hela buskarna pigga, tack och lov !
Moderna Buskrosor, Rabattrosor, Austinrosor är många frusna långt ner i backen, dom har bara liten frysmarginal här, så det är väl som det brukar vara efter kalla vintrar.
Klätterrosorna har haft det tufft i år, moderna storblommiga är mest svarta, tex Etude som växer skyddat mot en södervägg har frusit i botten i år, det har den aldrig gjort förut. Annars tuffa klätterrosor från Kanada är gröna som vanligt eller andra klätterrosor med 2 -3 zoners frysmarginal.
Myskrosorna Mozart och Ghislaine de Feligonde är frusna, kanske mycket hårt ? Trier är insnurrad i väv så jag hoppas den klarat sig.
Så man kan väl säga alla rosor på marginalen har frusit hårt, det verkar inte som snön skyddat som jag trodde.
Hur ser era rosor ut ?
Christina i Taxinge~
27-03-2010, 23:00
Jag har inte kommit ut i trädgården än, men efter din rapport känner jag mig lite orolig...... Om det flesta klätterrosorna i min rosengång t ex har fryst ner, ja, då blir det ett elände! Tur att jag har många albor, rugosor och pimpineller, men jobbigt att eventuellt behöva ta reda på en massa frysdöda Austin- & rabattrosor Jag trodde också att snön skulle skydda! Kanske måste jag fram med stövlarna imorgon och kolla läget...
Ezereht
28-03-2010, 01:26
Vet inte hur det var hos er, men här hade vi -20 dagar innan snön kom i höstas. Jag tror om saker dött, att dom fick dödskyssen redan då. Men fortfarande jättemycket snö här, jag skulle behöva snöskor för att kolla. Det får vänta tills det börjar tina en aning. Lät trist Ghislaine fryst hos dig Kajsa, då har den säkert det hos mig också  Jag gillade verkligen den. Men den är rotäkta så kanske kommer nerifrån ändå. Men är inte samma sak. 28 Mars i Umeå...(det snöar).
Av vad jag läst, vad vi skrivit på Rosforum/AOT så är det mycket svart i år av dom som kollat ute.
Men Balsgårdsrosorna, de 4 ser pigga ut som vanligt, glömde skriva det. Dom har zon 5 - 6 så där har man också en bra frysmarginal från min zon sett.
Myskrosorna kan frysa ner, det har hänt förut här men dom hämtar sig fort på en sommar, så var inte ledsen Ezereth blommar på nya skotten i juli/aug.
Jag har tittat på mina idag. Det mesta över 1dm från marken är helt svart. Några tuffingar ser hyfsade ut. Klätterrosorna vid väggen är helt svarta. Ser dystert ut.
För att se det lite positivt, så är det nog så att nu kan man passa på att föryngra hela rosbeståndet. Ingen tvekan om vad som skall klippas ner.. det är allt som gäller. Där det har dött helt, så är det läge för ett trevligt Lötabesök. Livets gång liksom..
Christina i Taxinge~
29-03-2010, 21:29
CITAT (Mejal @ 29-03-2010, 21:06)  För att se det lite positivt, så är det nog så att nu kan man passa på att föryngra hela rosbeståndet. Ingen tvekan om vad som skall klippas ner.. det är allt som gäller. Där det har dött helt, så är det läge för ett trevligt Lötabesök. Livets gång liksom.. Just så är det! Jag har några rosor som jag nästan hoppas att de dött.....usch, fy på mig! Men då kan jag äntligen gräva bort dem utan dåligt samvete! Däremot ska jag nog inte ersätta dem med nya rosor. Jag har många Dagliljor som väntat sen förra året på att bli planterade Det ska bli fler Pioner och Dagliljor överlag här........
Alexander-VG-zon3
29-03-2010, 21:30
många av mina rosor har fått svarta grenar.
och min climbing Schneewittchen ros som hade växt så fint och blivit stor, frös ju ner förförra vintern totalt och de nya skotten har frusit ner i år också. konstigt då den har klarat kalla vintrar innan utan skador. men efter den vintern den fruist ner så har den inte ''varit sig själv'' om man säger så. om den återhämtar sig i år vet jag inte. hur som tänkte jag plantera en härdig vit ros istället där, för det ser väldigt tomt ut speciellt om den nu ska frysa ner som jag har där.
resten av rosorna i trädgården ser lite halv taskiga ut. men jag tror nog att dom lever. de jag planterat i köksträdgården i västläge mor jätte bra, mestadels klätterrosor av olika slag bland annat american pillar ina döda eller svarta grenar. okända rosor på södersidan inga skador (köpa hos rosenlust). rugosa rosorna, mossrosorna, gallica rosorna utan skador och gröna fina grenar.
dom jag har i krukor här har övervintrat ute, utan skydd (inte nedgrävda). har bara skottat över snö. min mandarin har klarat sig utan skador men min the fairy red har fått många svarta grenar. men bägge har fått svällande bladknoppar på grenar som är gröna.
Ezereht
29-03-2010, 22:01
Avis jag blir på ditt klimat Flaxss...
Sussie F-Flower
29-03-2010, 22:14
CITAT (Ezereht @ 28-03-2010, 02:26)  Men fortfarande jättemycket snö här, jag skulle behöva snöskor för att kolla.... 28 Mars i Umeå...(det snöar).  -Hugaligen!!!  (Jag ska nog inte klaga....) Själv så har jag bara min Flammentanz som jag oroar mig för men dom verkar vara så tåliga så det är nog ingen fara... den står närmast husväggen som läker värme! Har även ett par andra som jag inte vet namnen på, en 2,5x2,5 m diam vit buskros samt en rosa som växer mitt i brudspiraeahäcken, dom klarar sig också!
Anders zon 1
29-03-2010, 22:25
Här i gynnsam zon 1 i sydvästra Skåne ser alla rosor rätt ok ut (har diverse sorter, mestadels buskrosor och klätterrosor). Inget som har frusit nämnvärt och inga svarta grenar (lite torra toppar här och var dock).
CITAT (Anders zon 1 @ 29-03-2010, 22:25)  Här i gynnsam zon 1 i sydvästra Skåne ser alla rosor rätt ok ut (har diverse sorter, mestadels buskrosor och klätterrosor). Inget som har frusit nämnvärt och inga svarta grenar (lite torra toppar här och var dock). Jag tycker också att det ser ganska bra ut här, och då hade vi ändå rätt kallt innan all snö kom (tror -10-15). Men jag har inte tittat ordentligt än. I natt var det frost i gräset, så jag undrar hur det har gått för Louis XIV:s nya skott. Borde förstås ha täckt över, men jag har varit bortrest. Rosmarinen ser rätt död ut, men det har skett under förr.
Alexander-VG-zon3
30-03-2010, 09:28
CITAT (Ezereht @ 29-03-2010, 23:01)  Avis jag blir på ditt klimat Flaxss... i trädgården i nord/östra skåne ha det varit -19c som lägst. och här där jag bor i zon 3-4 har det varit -23c som lägst och lång köldperiod. fast jag tycker det ha varit ganska kallt ännu.
AnnammA
30-03-2010, 09:42
Här i zon 1-2, ser det än så länge också rätt så lovande ut. Det är en "Climbing Cécile Brunner", som planterades i höstas, som jag är lite tveksam till, men själva plantan var inte heller så stor, och jag grävde ner den djupt, och täckte, så det kommer kanske grönt nedifrån ändå.Hoppas! Här i Skåne var det ju så att först kom snön innan jul, och innan det var läge att kupa runt rosorna. Sedan smälte all snön bort på juldagen, så på annandagen tog jag på mig och tog skottkärran med mig och gick rundor och kupade rosorna. Sedan blev det kallt - över 15 grader kallt - och sedan kom snön igen kring trettonhelgen, och har legat fram till för ungefär 14 dagar sedan. Nu är det helt barmark iallafall, och våren rusar på...Det är snart tid för sekatören - jag har sett hur det börjar tjockna kring björkknopparnma, så snart är musöronen där.
Rosorna i zon 1 borde väl klarat sig bättre. Jag klippte ner massor förra våren, då var det en blöt vinter och barkfläcksjukan härjade på en massa rosor. I år sörjer jag väl mest klätterrosor som frusit i botten som behöver flera år för att bli stora igen. Buskrosorna är snart uppe igen.
Annars säger jag som Christina, det är inte självklart rosor ska bytas ut mot nya rosor, gillar klematis och mycket annat också. Köper mest tuffa rugosa rosor nu, här har mycket klent åkt ut, tänker till lite mer idag. Jag är 60 år och borde förenkla lite för mig ( det säger jag varje år men handlar ändå för mycket )
Det var tråkigt att höra att en hel del av er verkar haft problem med vinterns kyla! Själv har jag äntligen fått möjlighet att inspektera mina rosor efter att snön smält bort: till min lycka ser varenda ros grön ut, de flesta har dessutom redan små bladknoppar. Till och med de som satt i pallkragar, och därmed inte var lika nergrävda som de andra, ser väldigt fina ut!
Vad tror ni om vårtäckning, för skydd mot vårsolen och kommande kalla nätter? Behövs det nu?
Förökte idag kravla mej ut för att kolla lite rosor, men vilket jobb, jag sjönk ju ner till rumpan i all snö! Såg i alla fall att den gren av Amethyste som ligger på terassen såg frisk ut, vilken lycka! Däremot var det rätt svart på Maigold i pergolan, så även Helena....
Ezereht
02-04-2010, 14:51
Kom ut och kollade en del saker. Venusta pendula är död ner till snönivå, en bit ner i snöns är den grön (än så länge). Snön är ca 1m så det är ju ändå bra  Samma med Rosa helenae. Kanelstamrosen har inte frusit något alls, den som syns (den andra är bregravd under snö).
Anders zon 1
04-04-2010, 21:34
Klippte rosorna i helgen och har vid närmare besiktning upptäckt att många verkar hårt drabbade av vad jag tror är barkfläckssjuka. Så det blev bra mycket mer klippande än jag tänkt. Några, bland annat Queen Elisabeth och Peace, ser riktigt eländigt sjuka ut - frågan är om dom överlever (fick klippa ner dom helt i backen, även gamla grova stammar). Finns det något man kan göra mot barkfläck, förutom att klippa bort det som är sjukt? Drabbar det olika mycket olika år eller är det något som man får räkna med bara blir värre? Är trött på all svartfläckssjuka som härjar här och man vill ju inte ha fler sjukor att bekymra sig över (har även haft en del problem med rost på några rosor).
pilgrim
05-04-2010, 09:41
Vid närmare titt nu när snön börjar försvinna har jag upptäckt att möss har knapprat och ringbarkat mer eller mindre alla mina rosor... Blir så trött! Är det inte rådjur så kommer hotet underifrån. Nu snöar det igen och jag får ta itu med inspektionen senare, har lust att gräva bort allt och plantera tallar... Nej.så illa är det inte men nästan! Ska bara slicka mina sår så kommer jag igen.
gulmåra
05-04-2010, 11:10
Känner mig lite som Pilgrim. De rosor som såg gröna ut när de tinade fram ur snön har vid en närmare titt fått stora skador av den nedrans haren. Bävar för hur rosorna ser ut nere vid vägen där en och annan sork brukar hålla till. Där ligger snön ännu tjock och mer har kommit ner idag så jag får våndas ett tag till...
CITAT (Anders zon 1 @ 04-04-2010, 22:34)  Klippte rosorna i helgen och har vid närmare besiktning upptäckt att många verkar hårt drabbade av vad jag tror är barkfläckssjuka. Så det blev bra mycket mer klippande än jag tänkt. Några, bland annat Queen Elisabeth och Peace, ser riktigt eländigt sjuka ut - frågan är om dom överlever (fick klippa ner dom helt i backen, även gamla grova stammar). Finns det något man kan göra mot barkfläck, förutom att klippa bort det som är sjukt? Drabbar det olika mycket olika år eller är det något som man får räkna med bara blir värre? Är trött på all svartfläckssjuka som härjar här och man vill ju inte ha fler sjukor att bekymra sig över (har även haft en del problem med rost på några rosor).  Här har du en bild av Barkfläcksjukan som jag fotade förrra året, då jag hade mycket som klipptes bort, som tur är verkar det bättre i år, det bästa är att klippa bort allt fult, grenen dör så sakteliga. Såg i helgen att grenar har brutits av på många ställen av snötyngden, även grövre rosgrenar.
Anders zon 1
05-04-2010, 22:44
CITAT (Kajsa @ 05-04-2010, 13:22)   Här har du en bild av Barkfläcksjukan som jag fotade förrra året, då jag hade mycket som klipptes bort, som tur är verkar det bättre i år, det bästa är att klippa bort allt fult, grenen dör så sakteliga. Såg i helgen att grenar har brutits av på många ställen av snötyngden, även grövre rosgrenar. Precis så där såg många av rosorna ut (mer eller mindre fläckiga uppifrån och ner på i stort sett varenda gren). Försökte klippa bort så mycket som möjligt men det blev nog kvar en del - det kändes så trist att jämna dem helt med marken. Får kanske gå ett varv till med sekarören senare i vår. Har för mig att jag läst någonstans att för mycket kvävegödsel gynnar barkfläckssjukan. Kanske gödslade jag för mycket förra året, eller kan den slå till ändå utan någon synbar anledning vissa år? Tänkte nog hur som helst försöka hålla igen på kvävegödslet i år.
Har också läst att för mycket kvävegödsel kan vara orsaken, svampen börjar spridas redan på hösten. Inte täcka med för mycket med löv och annat på hösten. Mjöldagg på rosorna kan också göra dom mera mottagliga tydligen. Jag gödslar med kogödsel på våren en ggn och lägger ut kompost på hösten det är allt, så jag tror inte på att det skulle vara för mycket kväve här bara som är orsaken. Tror det finns flera orsaker men efter regniga vintrar har jag mera av barkfläcksjuka. Jag klipper bort grenarna direkt när jag ser det rödsvarta, inget att fundera på.
Anders zon 1
06-04-2010, 23:09
CITAT (Kajsa @ 06-04-2010, 10:32)  Har också läst att för mycket kvävegödsel kan vara orsaken, svampen börjar spridas redan på hösten. Inte täcka med för mycket med löv och annat på hösten. Mjöldagg på rosorna kan också göra dom mera mottagliga tydligen. Jag gödslar med kogödsel på våren en ggn och lägger ut kompost på hösten det är allt, så jag tror inte på att det skulle vara för mycket kväve här bara som är orsaken. Tror det finns flera orsaker men efter regniga vintrar har jag mera av barkfläcksjuka. Jag klipper bort grenarna direkt när jag ser det rödsvarta, inget att fundera på. Tackar för tipsen! Jag får gå en runda till med sekatören och ta bort det som är kvar av det sjuka. Och sedan hålla undan det som eventuellt dyker upp under sommaren/hösten. Har inte täckt rosorna alls under vintern, så det kan inte vara orsaken här. Mjöldagg har jag heller inte sett på några rosor. Och regniga vintrar har vi ju jämt här i Skåne (i år mindre än vanligt dock, mycket kom ju för ovanlighetens skull som snö). Förra året gödslade jag däremot rejält. Rosorna remonterade dåligt året innan så jag tänkte att mer gödsel (kogödsel och en del hönsgödsel också) skulle göra susen, men det blev kanske för mycket. Misstänker också att förra årets torra sommar här i sydvästa Skåne kan ha stressat rosorna och gjort dem mer mottagliga för sjukor. Ska som sagt hålla igen på gödningen i år (kanske i huvudsak PK-gödsel, t ex algomin). Och sedan får man hoppas på en bättre sommar i år. Lagom mycket regn utan några långa torrperioder och lagom varmt.
Man får väl säga eländes elände, så mycket har frusit hårt i vinter hos mig, har nu börjat klippa lite rosor och så här ser det faktiskt ut. Dessa har frusit ner i botten. Wrams Gunnarstorp, Bonica Cl James Galway, Leverkusen New Dawn, Mozart Ghislaine de Feligonde, Etude Starkodder ( halvt nerfrusen ) Jazz, Alchymist, Trier, Mary Rose Kordes Rose Aloha ( troligen död ) Rhapsody in Blue ( en buske död ) Även en del Gallica rosor har frusit hårt. Ännu har jag inte koll på riktigt allt men hela trädgården kommer att se nerklippt ut utom Rugosa rosorna och alla Kanadarosorna. Även Balsgårdsrosorna är pigga. Zon 5 rosor är flera hårt nerfrusna, jag bor i zon 3 - 4 ! Austinrosorna har inte frusit hårdare än vanliga rabattrosor, dom är inte alls så klena som man tror, alltid någon tröst ! Sommerwind, Bonica 82, The Fairy, en del Cover rosor, Diamond Border, Katharina Zeimet har klarat sig bra. Återkommer senare med dom jag är osäker om ännu !  Bonica Cl. frusen i botten, zon 5 ros ! Rosen som blivit så fin, nu tar det väl några år igen
rosentass i Göteborg
15-04-2010, 14:16
Planterade en rosenplanta (fått av kompis, gammal(dags) - hon vet inte vad den heter) i rabatten i höstas som verkar ha klarat sig fint genom vintern, ngr gröna grenar med skott, MEN igår såg jag att en gren hade som en tuss vitt spindelväv på sig. Använt sökfunktionen här men blir inte klok - så, jag frågar: vad kan det vara? o vad göra? De två rosenbuskarna vid sidan om (Nina Weibull) är inte angripna.
strandskatan
15-04-2010, 16:35
Jag tror precis som Anders, torkan i somras for väldigt illa med rosorna. Jag ser det så tydligt på mina Compassion, den ena står så regnvattnet från ett plasttak utan hängränna kommer på den, den är två meter hög och har jättefina skott, den andra, två-tre meter därifrån är en meter hög, liknar skrutt, det har knappt kommit några skott på den alls.
Ezereht
15-04-2010, 17:21
Rosentass, ta bara bort det. En enstaka sån sak spelar ingen roll, det är väl mer om det kommer mycket man funderar. Kan ju var något djur som förpuppat sig eller så.
rosentass i Göteborg
15-04-2010, 19:00
Tack Ezereht, det är gjort!
Ezereht
16-04-2010, 09:10
Jag kollade runt i går och nästan allt har klarat sig. Visst har det frusit i topparna lite men ändå. Linneuis är nästan helt död, bara en liiiiten gren som lever. Funderar om den ska få gå hädan nu. Raubritter såg svart ut, men kanske kommer nerifrån. Men i övrigt Klätterrosor som frusit ner till snögränsen (men alltså ändå har nästan 1m långa gröna grenar kvar) Awakening, Venusta pendula, Rosa helenae. Gallicorna har knappt frusit alls, men en del grenar har knäckts av snön: Mme Boll, Tuscany superb, Charles de Mills. Ghislaine de feligonde har frusit ganska mycket men finns gröna grenar som är kanske 2dm långa, så den tar sig nog snabbt på banan igen. Jan Speck har inte frusit alls, inte heller Crown princess Margaretha (som bott under en plastback hela vintern). <----------- superglad över det!!!! Hm... mina nyplanterade Duchesse de montebello lever och också Mme Hardy. Kanadarosorna är alla fina: John cabot, Morden sunrise, Adeladie hoodless, Louise bugnet (full i knopp  ) och Morden centenniel. Rose de recht ser också fin ut Min lilla vita floribunda lever också om än lite knäckt av snön, Katharina zeimet. Chloris albaros jättefin, rubignosa helt grön, rosa glauca och findlands vita ros helt oskadda. Aïcha har inte frusit och inte heller mina tornedalsrosor, men den ena har kluvits mitt i, så jag kanske måste låta den stamrosen gå hädan och ta ett nytt rostskott upp Dock känner jag mig ändå lite orolig, som sagt var det ju saker som fick stora skador i vårstormarna i slutet av maj förra året. Så jag ropar inte riktigt hej än.
skogstroll
16-04-2010, 09:12
ja jag har en Coral dawn som växte så bra förra året men nu har den gått av bitvis pga snön
Ezereht
18-04-2010, 10:44
Skogstroll, den kommer nog snabbt igen. Att de går av betyder ju inte att rötterna eller grenarna som finns kvar är försvagade på något sätt. Men visst är det tråkigt *kram.
Kom åt att inspektera mina Raubritter i dag. Den ena är nog död, svart hela vägen ner, och när jag försiktigt krafsade undan lite jord såg det dött ut där med. Men den andra har grönt på en del stammar ca. 1-2dm upp från jorden. Konstigt att dom klarat sig så olika bra fast dom är planterade bredvid varandra. Men dock är alla långa grenar som kom förra sommaren svarta, så blir ju att klippa ner rejält.
vårskutt!
18-04-2010, 11:15
Har bara en ros, i en 1meter hög trätunna på balkongen i zon3. Den är grön o full av knopp, men möglig!? Jag täckte ingenting i höstas, trodde på en normal vinter! Den heter nåt med stanwell.
svennis
18-04-2010, 16:20
CITAT (vårskutt! @ 18-04-2010, 12:15)  Har bara en ros, i en 1meter hög trätunna på balkongen i zon3. Den är grön o full av knopp, men möglig!? Jag täckte ingenting i höstas, trodde på en normal vinter! Den heter nåt med stanwell. Grattulerar om det är Stanwell Perpetual du har. Den blommar på hösten också... Klipp bort något om det är trångt så det får luft.. Minskade ner en bild--- så den kom hit.. Stanwell Perpetual.JPG
vårskutt!
18-04-2010, 16:26
Ja den är det!! Va kul! Japp, den blommade nåt otroligt förra året, ända in i frosten  o doftade härligt! Okej, då ska jag ta o röjja upp lite i ros-röran! Tack för infon svennis!
Lilla Sibirien
18-04-2010, 16:52
Även här har det frysit, men det jag inte hade lagt märke till förrän idag är att det även finns barkfläcksjuka i år. Mary Rose har frysit, grön ca 20 cm, har barkfläcksjuka Ghislande de Feligonde har frysit och har barkfläcksjuka Rhapsody i Blue, har frysit ända ner till marken. Trier har frysit ända ner till marken. Honungsrosen Hybrida har frysit, grön ca 20 cm ovan jord. Gallica rosorna har klarat sig bättre, visserligen är de frusna i topparna, men det är lite för tidigt att veta hur mycket som skall klippas. Stamrosen Louise Bougnet är frisk och det har kommit nya små skott. Ingen av mina rosor har kupats eller täckts eller skyddats för vinterkylan. Det kallaste vi hade var en natt med -25.
Jag undrar om inte Paul Bocuse har gått hädan. Den ser verkligen död ut, men jag väntar och ser. Faktum är att jag nästan hoppas att den är död, för den gjorde mig så besviken i fjol.
Christina i Taxinge~
18-04-2010, 20:43
Idag har jag grävt upp min första döing för i år - Thisbe. Frid över dess minne!
Jo Myskrosorna har frusit i botten i år, min Thisbe är bra klen eller dom är alltid på gränsen här.
tvilling77
23-04-2010, 08:49
CITAT (Ezereht @ 16-04-2010, 10:10)  Jag kollade runt i går och nästan allt har klarat sig. Visst har det frusit i topparna lite men ändå. Linneuis är nästan helt död, bara en liiiiten gren som lever. Funderar om den ska få gå hädan nu. Raubritter såg svart ut, men kanske kommer nerifrån. Men i övrigt Klätterrosor som frusit ner till snögränsen (men alltså ändå har nästan 1m långa gröna grenar kvar) Awakening, Venusta pendula, Rosa helenae. Gallicorna har knappt frusit alls, men en del grenar har knäckts av snön: Mme Boll, Tuscany superb, Charles de Mills. Ghislaine de feligonde har frusit ganska mycket men finns gröna grenar som är kanske 2dm långa, så den tar sig nog snabbt på banan igen. Jan Speck har inte frusit alls, inte heller Crown princess Margaretha (som bott under en plastback hela vintern). <----------- superglad över det!!!! Hm... mina nyplanterade Duchesse de montebello lever och också Mme Hardy. Kanadarosorna är alla fina: John cabot, Morden sunrise, Adeladie hoodless, Louise bugnet (full i knopp  ) och Morden centenniel. Rose de recht ser också fin ut Min lilla vita floribunda lever också om än lite knäckt av snön, Katharina zeimet. Chloris albaros jättefin, rubignosa helt grön, rosa glauca och findlands vita ros helt oskadda. Aïcha har inte frusit och inte heller mina tornedalsrosor, men den ena har kluvits mitt i, så jag kanske måste låta den stamrosen gå hädan och ta ett nytt rostskott upp Dock känner jag mig ändå lite orolig, som sagt var det ju saker som fick stora skador i vårstormarna i slutet av maj förra året. Så jag ropar inte riktigt hej än. vad glad jag blir över att läsa detta! Jag har ju beställt flera av dom rosorna som ser ut att ha klarat vintern hos dig! Bland annat Crown princess M!! Så du täckte henne med en plastback?? :-) Bra tips för mig då inför nästa vinter!! Hur täcker du annars dom lite känsligare rosorna?
octachoron
23-04-2010, 09:36
För mig har vintern gått hårt åt Kordes Rose Aloha, en verkar nerfrusen i botten, en annan har fått många avbrutna grenar av snötyngden samt en del nerfruset. Lustigt med tanke på att de klarade förra vintern utan snötäcke så pass bra.
Chinatown är skapligt nerfrusen men kommer med nya skott på den nedersta decimetern.
Allla mina Austinrosor klarade sig utmärkt, speciellt Mary Rose! Snötäcket måste ha skyddat dem bra. Wild Edric klarade sig utan minsta skråma.
Ezereht
23-04-2010, 09:38
Jag har täckt med den gröna vinterväven, men nu vet jag itne var jag ska få tag på mera. Ingen här har den och jag vet inte var jag ska beställa, där jag försökt har dom meddelat "slut hos leverantör". Verkar som att en del ställen i södra sverige har den men det hjälper ju inte mig så mycket. Antar man kan ta jute/säckväv, men jag gillar inte den. Den är så tung när den blir blöt. Om du täcker med en plastback, är det bra det finns lite mellanrum mellan den och jorden, en pytteliten springa räcker. Jag tror vinden är värst. Nu när snön smält och dom där isiga vårvindarna blåser har bla madame boll fått skador på grenar som var gröna just efter snösmältningen. CPM är fin under sin back ännu. Har täckt över en del andra på "vindsidan" med diverse bråte jag hittat så dom ska få lite vindskydd. Dom som var täckta låter jag väven vara kvar på. Var och klippte bort lite dött i går med sonen  Kändes härligt med lite trädgårdsarbete!! Noterade att på Venusta pendula och Honungsrosen att till och med bladen (dom gamla ihoptorkade från förra året) har taggar ... ick!
tvilling77
23-04-2010, 09:59
Okej...på stället där mina ska stå är det vääldigt lite vind! Men det kommer ändå att bli spännande att se hur dom ska klara sig, men det är lite av tjusningen oxå! :-) Här är det fortfarande för mycket snö kvar för att jag ska kunna kolla hur A.Mackenzie, L. Bugnet och Therese Bugnet har klarat sig!
skogstroll
23-04-2010, 10:02
CITAT (Ezereht @ 18-04-2010, 11:44)  Skogstroll, den kommer nog snabbt igen. Att de går av betyder ju inte att rötterna eller grenarna som finns kvar är försvagade på något sätt. Men visst är det tråkigt *kram. tack för trösten.. snopet bara när den växt så himla bra att det ryker en meter grrrrrr
Annie-72
26-04-2010, 11:10
Hos mig i Värmland ser det också riktigt illa ut vad gäller rosorna. Min ca 8år gamla Symphatie ser fullständigt stendöd ut och måste ersättas av ny klätterros.. Förslag emottages tacksamt.. Röd eller vit.. Får gärna blomma hela sommaren, dofta och vara känd för att hålla sig frisk..
Flora Danica ser skruttiga ut men det finns iaf lite liv.. Så även med honungsrosen även om den får kapas ca 30 cm ovan för mark....
Trist med sant...//Annie
Du kanske ska välja en Kanadaros Annie, John Cabot klarade denna tuffa vinter galant, röd ros och ständigt blommande. Titta i mitt album / Klätterrosor på den och Henry Kelsey också en röd Kanadaros.
Trier och Kordes Aloha dog här i vinter, båda är uppgrävda. Har planterat en ny Kordes Rose Aloha i söndags i ett mera skyddat läge men Trier får vara, myskrosorna fryser ofta ner för hårt hos mig.
Henri Martin, Maigold, Constance Spry, Alchymist är hårt nerklippta i veckan, jag trodde länge att det inte var så illa, men det var det.
tvilling77
05-05-2010, 08:10
Jag kollade mina rosor igår, A.Mackenzi, Therese Bugnet och Louise Bugnet (det är alla jag har ännu) och alla har klarat sig galant!! :-) Blir mer spännande nästa vinter då jag nu inväntar leverans av ett helt gäng rosor, med flertalet känsligare rosor! :-)
Ezereht
05-05-2010, 15:09
mmmm A. Mackenzi är fin Tvilling! Den har jag inte ännu men sneglat på varje sommar på plantskolan.
tvilling77
06-05-2010, 11:50
Ja...ska nog flytta på dem i år...eftersom jag får en stor rosleverans så behöver jag platsen vid altanen...Den är härdig och växer fint med massor av blommor men jag måste säga att jag trodde inte att den skulle vara riktigt så knallig i färgen! Beror kanske på växtplats?
Lägesrapport från skåne, zon 3. Chinatown har nog gått hädan. Trier har frusit ner en del, alla de stora grenarna, men det är liv så den kommer sig. Ghislaine de Feligonde har frusit en del, knappt hälften kanske, men då den bara var knähög så är det inte så farligt. Nu kommer den fint. Kazaanlik, Veilchenblau och Long John Silver har fått en del grenar tillbakafrusna som mest någon meter, men de måste ändå klippas/gallras mer för att de är yviga och risiga, så på det hela taget har det egentligen ingen betydelse. Kazaanlik brukar alltid frysa lite på detta sätt, så det har knappast med denna tuffa vinter att göra. Veilchenblau däremot har bara upplevt några milda vintrar tidigare, och då inte frusit alls. Detta var LJS första vinter så... Kan också tillägga att något särskilt vinterskydd av rosorna aldrig har, och aldrig kommer att utföras. Min förundran är stor över att de fruktansvärda blötsnösjoken som brakade ner från taken inte ställde till med några nämnvärda skador. Vår Celeste låg som en plattfisk under meterhöga blötsnödrivor som dråsat ner från taket. Endast en knapp handfull grenar gick av, och nu står busken rätt upp igen. Till skillnad mot vad flera andra uppåt landet har rapporterat så har New Dawn, Rapsodhy in Blue, Constance Spry och Alchemyst inte frusit ett enda dugg här. Däremot så har var och varannan buske barkfläcksjuka, men det tycks de nästan alltid ha haft så... Nu vet jag att när grenar som kommer fint med grönska helt plötsligt vissnar och dör, ja då är det barkfläcksjukan. Bara att ta bort de döda grenarna när det händer. Inte mer med det. Totalt sett är det inte mycket. Varje sommar hittills har jag ändå njutit av rosornas överdådiga blomning. /S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|