Medlem
Antal inlägg: 9
Medlem nr: 25 678
Vi ska bygga upp en lite högre rabattkant runt hela trädgården. Rabatten kommer att innehålla både blommor, kryddor och bärbuskar. Tycker slipers skulle vara fint men jag blir osäker eftersom jag hört att gifter kan läcka ut ur dem. Har googlat på slipers och tryckimpregnerat men jag blir inte klok på OM det verkligen är farligt eller ej. Hittar massor av diskussioner men ingen bra faktasida. Vill inte riskera något så frågan är - om jag inte vill använda sten - vad finns det då för alternativ till slipers? Finns det slipers som inte är impregnerade t ex? Tips emottages tacksamt!
Medlem
Antal inlägg: 2 677
Medlem nr: 8 727
Gamla järnvägsslipers impregnerades med arsenik, så även telefonstolpar. Den sortens impregnering är förbjuden nu så om du köper nya slipers (som dessutom hette något annat sist jag såg en annons) är de inte farligare än andra tryckimpregnerade trävaror. Hurivida ävens denna metod leder till att giftiga ämnen läcker ut i jorden har diskuterats fram och tillbaka här på odlas forum, värmeinpregnerat kan vara ett alternativ.
--------------------
Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig