Jag har fått ett starterkit för att sätta igång en bokashi-kompost. Precis som er är jag väldigt skeptisk. Främst på grund av framtoningen och övertygelsen om dess förträfflighet.
Jag använder maskkompostering inomhus nu, men behöver använda ganska mycket strömaterial. Detta ska inte behövas med bokashi. Därför är det intressant för mig. Är dessutom ganska försiktig med tillagade matrester i maskkomposten, på grund av salt och liknande. Maskarnas matas främst med växtrester från odling, skalrens (potatis, morötter osv), kokt ris, pasta och liknande.
Har egentligen inte hittat något pålitligt vetenskapligt bevis för hur pass bra bokashi är och ifall det fungerar över huvud taget. (Men fungerar gör det väl? Väl i jord lär väl näring återgå genom nedbrytande processer oavsett, eller?)
En färdig bokashikompost är ju inte nedbruten. Materialet mjukas upp och sönderfördelas. Luktar som stark vinäger ungefär.
Jag kan däremot tänka mig att materialet förbereds på ett sådant vis att nedbrytningen när det väl kommer i jord går väldigt fort. Därför skulle det kunna vara ett effektivt sätt att ta hand om/processa matfall.
Medan jag sover kan ni alltid läsa
denna länk åt mig

Har inte hittat ursprunget och vad författaren pysslar med. Men upplägget verkar åtminstonde bättre än på de sidor som säljer det här.
Har ni något förslag på upplägg ifall jag skulle testa bokashi i två odlingskärl med tomater. Vad är lämpligt att jämföra med? Kommer troligen inte ha någon färdig hushållskompost när säsongen börjar och att tillföra den extra näringen med kogödsel kanske inte blir helt rättvist. Vad tror ni?
edit:
Själva "kulturen" jag fick består av:
- vetekli
- mjölksyrebakterier
- fotosyntesbakterier (cyanobakterier, eller vad kan det vara?)
- jäst
Redigerat av officinalis: 07-04-2010, 23:24