Visst är det olyckligt att en flicka som blivit utlåst inte fick hjälp, men ändå är det så att polisen måste hela tiden prioritera sina uppgifter. När jag blev överfallen var tre närliggande kommuners alla lediga poliser upptagna med det och ett och annat småbrott/hjälp till allmänheten fick prioriteras bort. 7 polisbilar fanns på området inom 10-20 minuter och alla resurser sattes på att försöka gripa gärningsmannen. I ett sådant skede har Polisen tyvärr inte resurser att hjälpa till. Vad som i så fall behövs är minst dubbelt så många poliser, och vem betalar det?
En gång för många många år sedan, när min man fortfarande hade ungdomshumöret i behåll blev vi osams på väg hem. Detta resulterade i att han i ren ilska körde långt över 100 på 70 väg (inget moraliserande om det, tack. Det är preskriberat sedan länge). Plötsligt var polisen med blåljus bakom, min man stannade så klart och klev ur och in i polisbilen. Jag var fullkomligt säker på att nu rök körkortet. Två kvinnliga poliser var det och när de frågade om orsaken till farten var gubben ärlig och sa som det var. Vi var osams och han var arg. Polisen såg att vi bara hade 500 meter hem och släppte han med orden "Kör försiktigt nu och bli sams, vi är på utryckning till ett rån så du klarar dig tack vare din ärlighet. Ha en bra dag!" Jag är helt övertygad om att skälet till att de släppte honom var deras utryckning och inte att han var ärlig, även om det säkert hade en viss verkan också.
Så kan det också gå.
|