CITAT (Anna i Örsjö @ 19-07-2004, 10:41)
Hej Posse!
Överlämnar svaret till gubben, det är han som kan dom där gamla rackarna.
Ja, va ja kan se så är armen en varvtalsregulator som ska reagera när motorn börjar dra tungt, då ska armen dra upp gasspjället och viceversa.
Ta nu allt från början. Skruva ut mängdskruven ett och ett halvt varv, kolla stiftet, är det kolsvart på isolatorn får den för fet blandning är den gyllenbrun så får den rätt blandning, annars justerar du på mängdskruven.
In=klen blandning Ut= fet blandning En grej som brukar klydda på gamla briggs är brytarna dom sitter under svänghjulet ta loss detta o kolla kondensatorn den sitter i hop med brytarna om denna är defekt så stannar motorn när den blir varm. Sen vet jag inte vilken förgasare som är monterad, men är det membranförgasaren så kan membranet vara så torrt att det inte pumpar fram soppan som det är tänkt. Hoppas detta har varit till någon hjälp. Lycka till
Hälsningar från Örsjö i Skåne

Mina "övningar" började med att åtgärda brytarna (som jag berättat).
Teorin med membranförgasaren låter intressant - faktum är nog att motorn gick allt kortare tid för varje start och till slut startar den nu inte alls. Hur fastställer man om det rör sig om en membranförgasare?

Spontant skulle jag aldrig ha trott att det skulle erfodras någon pumpanordning - "förknasarn" sitter ju monterad direkt på tanken. Mellan förgasaren och motorn löper två kanaler, en rätt grov som väl är insuget och så en kanske blott hälften så grov... kan det vara en som ska påverka menbranet?