Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> kylperiod under våren
          bart
          Inlägg 10-04-2010, 10:01
          Länk hit: #1

Validating
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 29 051

Hej,

Har nyss uptäckt det här forumet , en ren guldskatt ! Och som nyodlare i norrland behövs nog lite hjälp

Ok här har jag funderat över.
          Bor i södra norrland - antagligen zon 7 (några mil norr om östersund)
          har köpt en del frö som ska stratifieras
          jag har förstått att detta behövs (ca 6 veckor) för att sätta igång groning efter att frö har blötlagts (1-2 dygn).
          och att en växlande temperatur kring 0 gr är bättre än en stadig +5 i kylskåpet

undrar nu om de växlande temperaturer som råder här i trakten ( det fryser fortfarande lite på nätterna - och upp till 5-10 plus under dagen) skulle faktisk vara en bättrre lösning (dessuttom är det naturligt roligare att ha frö ståande i kylskåpet yes.gif ) ? vad säger ni experter där ute

2 funderingar -
          1. hur viktig är frysrisken i samband med detta ? fröerna ligger ju under bara några mm jord eller perlit och kan nog frysa eller??
          2. räcker kylan unde de här månaderna ?

tack för svaret
          B

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          pummlan
          Inlägg 10-04-2010, 10:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 13 647

Hej odlar själv i zon 5 och brukar sätta ut mina frösådder för att kylas men jag gräver ner dem under snön så länge den finns, har du ingen snö du kan använda?, vet inte hur det blir annars om man ställer ut utan snö men det borde ju folk söderöver kunna svara på.
          Risken med att ställa ut så sent som nu är väl annars att våren kommer innan fröerna hunnit få tillräckligt lång köldperiod och att de därför inte gror, men då brukar det ju gro nästa år om de får stå kvar ute

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 10:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon