Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Någon som byggt eget träväxthus?
          Vingnöten
          Inlägg 10-04-2010, 11:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem nr: 21 989

Vi ska försöka bygga oss ett växthus till sommaren. Är tacksam för alla tips och idéer från er som redan gjort det! Vad blev bra, vad blev mindre bra? Vad är viktigt att tänka på?
          Vi har planer på ca 3,5x6m, mura med lecablock nån halvmeter, stomme i trä (mestadels 45x45mm??), måttbeställer glasskivor från glasmästaren, har köpt ett par gamla glaspardörrar. Växthuset ska även användas som uterum.
          Tacksam för svar!

Redigerat av Vingnöten: 10-04-2010, 12:01

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          DanielE
          Inlägg 10-04-2010, 19:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 27 589

Hej,
          Jag har byggt växthus i ungefär samma storlek som du tänkt bygga. Tänk på att INTE använda tryckimpregnerat virke om du vill vistas i växthuset och äta det du odlar däri. Jag valde först att rita upp växthuset i google sketchup. När jag var klar med det så var det bara att börja såga och fräsa. Jag valde furu och därefter behandla allt virke med rå kallpressad linolja som jag hettade upp till 150grader C. Då behåller linoljan samma molekylstorlek som när den är rå, men träcker in i virket. Kokt linolja har större molekylstorlek och impregnerar inte virket lika bra. Tre strykningar med linolja och kittat in alla fönster. Alternativt kan man använda lärkträ. Nackdelen är att det är dyrt. Som grund grävde jag ut och gjöt en krage, som jag sedan murade en ram av lekablock på. Glas som jag använt är 4mm glas hämtat från nerlagd handelsträdgård. Reglar till stomme och tak är 45x70. 45x45 till stomme blev i min mening för klent. Jag bor i zon 1 så för mig räcker det med 45x70 till takstol, men om jag skulle bygga nytt igen så blir det 45x90 till takstol. 36 graders lutning på taket om jag inte missminner mig. 6 vädringsluckor i taket med automatiska öppnare. Luftintag i nedre delen av mina tre dörrar gör att jag inte behöver ha några öppningsbara fönster. Behöver du lite tips på vägen så ger jag gärna det.

/Daniel

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2025, 04:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon