Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Någon som byggt eget träväxthus?
          Vingnöten
          Inlägg 10-04-2010, 11:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem nr: 21 989

Vi ska försöka bygga oss ett växthus till sommaren. Är tacksam för alla tips och idéer från er som redan gjort det! Vad blev bra, vad blev mindre bra? Vad är viktigt att tänka på?
          Vi har planer på ca 3,5x6m, mura med lecablock nån halvmeter, stomme i trä (mestadels 45x45mm??), måttbeställer glasskivor från glasmästaren, har köpt ett par gamla glaspardörrar. Växthuset ska även användas som uterum.
          Tacksam för svar!

Redigerat av Vingnöten: 10-04-2010, 12:01

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          malarmaster
          Inlägg 10-04-2010, 19:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

Ang. tryckt virke eller ej i växthus så föredrar jag tryckt då det håller betydligt längre i en fuktig miljö.Vill man sitta o äta går det utmärkt ändå då jag förutsätter att man målar insidan ,helst med en oljefärg o gärna linoljefärg men observera hur man använder den färgtypen.Behandlas inte som vanlig färg utan kräver en viss kunskap om de olika behandlingarna.Att impregnera med rå linolja är okay men inte ospädd,särskilt inte om man vill fortsätta med linoljefärg.Vill man ha en annan modernare färg är det rent förkastligt då linoljan "läcker" särskilt när virket blir uppvärmt av solen(visar sig i form av blåsor)Ulf

Citera
          DanielE
          Inlägg 11-04-2010, 05:38
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 27 589

CITAT (malarmaster @ 10-04-2010, 20:47) *
          Att impregnera med rå linolja är okay men inte ospädd,särskilt inte om man vill fortsätta med linoljefärg.Vill man ha en annan modernare färg är det rent förkastligt då linoljan "läcker" särskilt när virket blir uppvärmt av solen(visar sig i form av blåsor)Ulf

Anledningen till att jag inte späder ut linoljan är just för att jag inte vill ha kemikalier i mitt växthus. Det går utmärkt att värma linoljan. Dock tar denna medtod en sjuhelsikes tid eftersom du inte inte kan måla med kulör förrän efter några veckors tid. Precis som föregående talare sa så blir det blåsor i färgen om grunden inte fått dra in i träet ordentligt.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-06-2025, 08:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon