Åh, så roligt det är att läsa om andras lotter!
Själv är jag nybliven lottbrukare (vad säger man egentligen? Jag äger den ju inte..). Blev med en odlingslott på 100 kvm i söndags. Jag som bara har odlat på balkong, förutom mammas trädgårdsland, känner mig lite borttappad bland alla växter. Det verkar finnas en hel del perenner där, men även brännässlor och klöver som gör sitt bästa för att täcka marken helt..
IMGP1652__Modified_2.JPG ( 465.81k )
Antal nedladdningar: 64Vart börjar man? Enligt min lottgranne så är lotten ordentligt gödslad. Den användes bara inte som planerat förra säsongen. Min strategi är att riva bort allt torrt och dött gräs och ris. På bilden ser det väldigt igenväxt ut, men mycket ligger mest ovanpå jorden.. Sen försöker jag få bort brännässlorna och klövern. På de flesta ställena är jorden så pass mjuk och porös att det bara är att dra och gräva lite för att få bort stora nätverk av rötter. På andra ställen (i gångar misstänker jag) är det mer kompakt.
Det är väldigt spännande att se vad som kommer växa här! Jag har fått hjälp att identifiera växter och hittills har vi hittat Krokus, Salvia, Lavendel, Kyndel, Gullris, Höstaster, Malva, Vitpytta, Akleja, Vallmo, Broknejlika och Kardon/Vävkarda/nåt taggigt. Det finns även en mystisk buske som vid en första anblick såg ut som vinbär. Men vinbär har ju inte taggar.. Kanske krusbär? Eller någon ros..
IMGP1708__Modified_.JPG ( 391.48k )
Antal nedladdningar: 22