Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Behöver hjälp till mitt examensarbete!, Hur man kan utveckla ett bostadsområde (hyreslgh)
          solstraalen
          Inlägg 15-04-2010, 08:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 29 206

Håller på med ett examensarbete som handlar om hur man kan utveckla utomhusmiljön i ett bostadsområde.

Det är ett område på 700lgh, fördelade på flest 2våningshus (lgh ) och några 3-vånings.

Dom har idag mest bara ölandstokar framför husen, någon enstaka formbar buske och sen bersåer och lite trista grönytor.

På vissa ställen har buskar dött och då har dom bara grävts bort och på vissa ställen är det inget alls.

Så jag har tänkt, där delar har dött, planterar man nytt (likadana), de ställen där buskar är ruskigt slitna, klipper man ner så dom får växa upp på nytt.

Sen är det är tomt pga "buskdöd", ska man ha ölandstokar där, eller kan man ha annat?

Och vad gör man för att göra en stor grönyta mer attraktiv, räcker det med fräscha bänkar? Kan det vara värt att hyresbolaget inköper stora utomhusgrillar? Tror ni sådana skulle användas?

Sen fräscha upp lekparkerna avsevärt, men har ni fler tips?

Man ser ibland på bostadsrättsföreningar att dom kan ha som en "ö", där det kan ligga stora stena i en ring och sen står det någon hög smal grön grej (en?) eller flera, samt någon mindre fin tålig buske. Hoppas ni förstår vad jag menar, det är oerhört fint iaf.

Jag behöver många tips!

Gärna på andra buskar som passar att ha längs med husen under fönstren som itne är ölandstok och som inte växer allt för fort eftersom det gärna får vara ekonomiskt oxå ( med andra ord ingen syrenhäck som växer som ogräs ), de måste även vara lättskötta och tåliga eftersom det endå är i ett bostadsområde. Bör helst inte bli mer än 1½meter ungerfär, det är det optimala.

Ni kunniga, kom med idèer! =)

Kanske bor du någonstans i hyreslgh där dom har rustat upp yttre miljön, vad gjorde dom isf?

Citera

Inlägg i den här tråden
          susanneedgren   En örtagård kanske skulle vara trevligt... Ölands...   15-04-2010, 08:34
          solstraalen   En örtagård kanske skulle vara trevligt... Ölands...   15-04-2010, 08:35
          anki/ronninge   oj det låter väldigt kul! jag arbetade för någ...   15-04-2010, 08:43
          solstraalen   oj det låter väldigt kul! jag arbetade för någ...   15-04-2010, 08:52
          GunnellF   Lätta gångvägar de hade jag inte tänkt på! Det...   15-04-2010, 09:00
          anki/ronninge   grillplatserna bestod i färdigmurade grillar på hö...   15-04-2010, 09:01
          GunnellF   Lätta gångvägar de hade jag inte tänkt på! Det...   15-04-2010, 09:01
          theseraphim   En del tips har redan strömmat in men här kommer m...   15-04-2010, 09:09
          mamamaggan   Bor i ett bostadsrättsområde där vi för ett parår ...   15-04-2010, 09:17
          Rosmarin   Vilka bor i husen? Är det mycket barnfamiljer, öve...   15-04-2010, 09:56
          solstraalen   Vilka bor i husen? Är det mycket barnfamiljer, öve...   15-04-2010, 10:58
          anki/ronninge   jag tror man ska planera för alla grupper, så slip...   15-04-2010, 11:03
          Jan Lindgren   Hej! Jag vet inte var du bor men är det i syds...   15-04-2010, 17:51
          vitavargen   ... Och vad gör man för att göra en stor grönyta m...   15-04-2010, 18:29
          elisabettan   Det låter jättespännande alltihop! Jag tycker ...   16-04-2010, 21:58
          Harvey   Jag läser till trädgårdsmästare/anläggare, och vi ...   16-04-2010, 22:10

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 09:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon