Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vaniljorchidee, rotning???
          varghem
          Inlägg 08-04-2010, 13:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

Har en vaniljorchidee stickling som inte vill rota sig, har haft den jättelänge nu. Hur gör jag?? Lägga ner sticklingen på mossa eller sticka ner i jord??

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Scout
          Inlägg 15-04-2010, 11:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem nr: 5 591

Jag provade att böja ner ett par rankor och begrava en del av mitten i jord i en ny kruka. Tanken var att den skulle skicka ut massor av rötter från de noder som låg under jord och sen kunna kapas av från moderplantan som färdigrotad planta. Istället för att behöva kapa av en stickling och sen hoppas att den rotar sig bra innan den dör.

Detta fungerar utmärkt för många växter med rankande växtsätt, men tydligen inte för vanilj. Av 6 försök lyckades inget av dem. De redan befintliga luftrötterna vid de begravda noderna visade sig efter 2 månader ha förtvinat och inga nya hade där bildats. Moderplantan verkar dock inte ha bekymrat sig alls utan växte glatt vidare med nya skott.

Jag klippte till slut av rankor och satte direkt i jord i kruka (en eller två noder under jord) och då klarade sig alla ypperligt.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 18:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon