Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mitt nyplanterade äppelträd, for illa i vinter
          Margith
          Inlägg 15-04-2010, 08:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Jag planterade trädet förra sommaren. Då vet ni hur det ser ut: en pinne med 3 små kvistar biggrin.gif
          Nu börjar det tina fram ur snön och då ser jag att en av sidokvistarna har gått av. Kvar är en stump på kanske 4 cm.

Fråga 1: vad gör jag med stumpen? Hur långt in ska jag ta bort den? Och hur? Jag kan inte ett skvatt om trädbeskärning.
          Fråga 2: kommer trädet för all evig framtid att se stympat ut? Är det bättre att ge upp det direkt, ta bort det och köpa ett nytt?

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Margith
          Inlägg 15-04-2010, 13:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Tack snälla för hjälpen thanks.gif Vad glad jag blir att det finns hopp för mitt lilla träd.

Men ditt svar gav naturligtvis fler frågor *förlåt, ber om ursäkt*

Jag hade planerat att skaffa hjälp av kunnig för att fixa beskärningen, eftersom jag inte kan det här själv.
          Jag är av den åsikten att om man inser att man inte kan ett smack om trädbeskärning gör man sannolikt mer skada än nytta om man går loss med sekatör, grensax eller motorsåg.

Nu har ju bara den blivande kronan börjat tina fram ur snön, hur bråttom är det att göra nåt åt skadan? Jag kan inte be sakkunnig om hjälp nu, eftersom skaren inte håller så att det går att komma fram till trädet.

Är det bråttom att fixa det här kan jag pulsa ut i snön själv och göra det, bara jag vet vad jag ska göra.
          Har du då nåt bra förslag på bok om trädbeskärning? En bok som en amatör begriper.

"Ett snyggt snitt utanför grenkragen med vass sekatör"... jag begriper vad du menar, men jag vet inte hur jag ska åstadkomma det crying.gif

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 11:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon