Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> tina upp komposten
          joulanta
          Inlägg 05-04-2010, 17:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 388
          Medlem nr: 4 949

Funderar på att tina upp min varmkompost, den gick inte att hålla igång när det blev - 35 grader.
          Tänkte sätta dit en kupevärmare som jag hoppas ska kunna tina upp den så jag kan "mata" den klart innan det är dags att tömma i blombänkar.

Jag bor i norrland så det är kvar länge innan det är dags för vårgrävning.

Är det nån som har provat tina en stelfrusen kompost??

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Crazy4Flowers
          Inlägg 16-04-2010, 21:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem nr: 23 137

Masken håller sig till områden som är mindre varm om man har mask i den. Förra året var det katastrof med min kompost, hämtade mask hos min kollega, typ lövmask, snabba röda rackare. Gjorde ett område åt dom på ena sidan, men väntade nog inte länge nog utan fick ge upp men den var nog på god väg. Tömde den grävde ner allt i grävda diken och fyllde på med jord uppepå, spännande att se hur det gick med det. Komposten tvättades och jag la i masken som jag plockade ur och lite annat som inte var förstört, hoppas det gick lite bättre denna gång, placerade även komposten lite längre från huset.

Skaffade kompostmask, kom då på att det eg. inte är någon speciell mask = dumt att köpa.
          Testade att göra en hink som dom fick bo i och faktiskt så fungerade det rätt bra, men det var då sent på året och småflugorna hade sin "period" så det gick inte att ha den inne som jag hade tänkt, skulle ha haft bättre lock. Så hinken åkte ut och sedan så vart det för kallt, hälde resten i komposten och fick då hoppas att lite ägg och kanske några stackare överlevde. Skulle vara spännande att mata mask igen för det verkade fungera rätt bra bara man startar lite långsamt och matar dom med rätt saker. Det blir mycket snabbt jord av matresterna.

Kolla på Youtube där finns massor med filmer om hur man gör.
          Om jag fattar allt rätt så skulle det eg. fungera rätt bra att ha en hink i marken, då kommer de maskar själv dit som vill jobba i komposten, eller så bara för att samla på sig lite "bra" mask. Ska nog försöka mig på lite mera tester i sommar.

--------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4

Citera

Inlägg i den här tråden
          joulanta   tina upp komposten   05-04-2010, 17:43
          Anders Roslagen   Om den börjat tina lite och det inte är så kallt i...   05-04-2010, 18:27
          joulanta   Var och skottade fram min kompost idag, den var he...   07-04-2010, 11:50
          Bassam   Hej Varför använder du varmt vatten. Hej Varför a...   07-04-2010, 22:58
          Crazy4Flowers   Jag slängde i en hink i kompsten idag och blev gla...   08-04-2010, 14:00
          skogstroll   så snart jag kan ska jag samla på mig mask från en...   08-04-2010, 14:19
          joulanta   Trodde inte det var farligt för alla djur i kompos...   08-04-2010, 20:43
          ingrid fuxwall   Trodde inte det var farligt för alla djur i kompos...   08-04-2010, 20:48
          Bassam   Hej komposten. BEHÅLLER INTE BARA MASKAR, de behål...   08-04-2010, 21:53
          officinalis   Jag tror inte en vanlig trädgårdskompost uppnår så...   08-04-2010, 21:57
          anki/ronninge   hej! har haft varm kompost i många år nu och f...   09-04-2010, 05:20
          Annie-72   Min varmkompost fryser också i princip varje år me...   15-04-2010, 09:14
          Crazy4Flowers   Är fortfarande helt paff på hur komposten kan ha s...   19-04-2010, 10:58
          Annie-72   Är fortfarande helt paff på hur komposten kan ha s...   20-04-2010, 13:52
          Pauline/Sthlm   Som sagt - kärlek äääär det. Min förra var en hus-...   28-04-2010, 21:18
          joulanta   Köpte en jordtermometer i vintras som jag stoppade...   29-04-2010, 18:52

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 00:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon