Masken håller sig till områden som är mindre varm om man har mask i den. Förra året var det katastrof med min kompost, hämtade mask hos min kollega, typ lövmask, snabba röda rackare. Gjorde ett område åt dom på ena sidan, men väntade nog inte länge nog utan fick ge upp men den var nog på god väg. Tömde den grävde ner allt i grävda diken och fyllde på med jord uppepå, spännande att se hur det gick med det. Komposten tvättades och jag la i masken som jag plockade ur och lite annat som inte var förstört, hoppas det gick lite bättre denna gång, placerade även komposten lite längre från huset.
Skaffade kompostmask, kom då på att det eg. inte är någon speciell mask = dumt att köpa. Testade att göra en hink som dom fick bo i och faktiskt så fungerade det rätt bra, men det var då sent på året och småflugorna hade sin "period" så det gick inte att ha den inne som jag hade tänkt, skulle ha haft bättre lock. Så hinken åkte ut och sedan så vart det för kallt, hälde resten i komposten och fick då hoppas att lite ägg och kanske några stackare överlevde. Skulle vara spännande att mata mask igen för det verkade fungera rätt bra bara man startar lite långsamt och matar dom med rätt saker. Det blir mycket snabbt jord av matresterna.
Kolla på Youtube där finns massor med filmer om hur man gör. Om jag fattar allt rätt så skulle det eg. fungera rätt bra att ha en hink i marken, då kommer de maskar själv dit som vill jobba i komposten, eller så bara för att samla på sig lite "bra" mask. Ska nog försöka mig på lite mera tester i sommar.
--------------------
Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart... // SusieQ zon 4
|