Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nyböjare, HJÄLP!
          lady_luck
          Inlägg 15-04-2010, 18:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 29 210

Har precis fått en odlingslott, så kul- men jag behöver verkligen hjälp- vet inte mycket alls!
          Jag vill helst odla grönsaker, Vad bör jag göra nu, vad är högsta prioritet och vilka grönsaker är säkrast att börja med!?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          katah
          Inlägg 17-04-2010, 15:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Köp också någon färdig gurka och tomatplanta. om du inte har möjlighet att förodla själv .
          Med tomat är det senaste läget nu att sätta fröer , det blir väldigt sena tomater...
          men gurkan kan du fortfarande så vid fönster nu.
          frilandsgurka fröer kan du bara stoppa i en mjölkkartong ( gör några hål i botten och sätt ett fat under )
          Den får man plantera ut först när frostrisken är över ( söder om Stockholm räknar man med en bit in i juni )
          och man planterar den på samma höjd den växeri i krukan, alltså stammen får inte hamna under jorden,
          den kan dö väldigt snabbt så, ( speciellt just för gurkan och meloner )
          Tomater och sommarblommor planterar man gärna lite djupare än vad som har vuxit tidigare i .

en spade och grepp behöver du och sedan någon verktyg att jämna jorden efter grävningen.
          en liten handspade är också bra att ha , då när du kryper nere på marken och rensar ogräs och sånt.
          kolla också vatten, har ni gemensam slang från vattenposten, eller behöver du vattenkanna.
          Köp inte mycket saker nu i början, låt det växa fram...

Läs gärna mer om täckodling, för det underlättar mycket , jag slipper i princip att rensa ogräs, vattnar bara vid såddena på våren och kan resa bort från växterna ett par veckor...
          Men du är nyborjare så allt kan du inte ta på en gång, men testa gärna att täcka med gräsklipp eller löv något litet område, så kan du se hur det fungerar

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-10-2025, 18:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon