Oj! Det var stor skillnad på svaren - samtidigt som det fanns några saker som kom igen hos flera: tagetes och barrväxter.
Tagetes ligger också högt upp på min "aldrig-lista", har aldrig planterat dem och tycker heller inte om dem. Men jag misstänker att jag kommer ge dem en chans då de ju är bra för växtligheten och det finns fler varianter än den där gräsliga lilla gula.
Barrväxterna gillar jag! OK, det behöver ju inte vara en tio meter lång och fem meter hög tujahäck men jag gillar min uppstammade tuja som är ca 5 meter hög och så vår enorma idegran! Idegranen står visserligen lite dumt till för den skuggar vår uteplats på kvällen men det får jag ta - fåglarna älskar den (och katten älskar fåglarna

). Däremot kommer nog tujahäcken att tas bort vad det lider för den är förskräcklig nu.
Bergenia gillade jag inte heller förut men allting har väl sin plats. Tycker det är snyggt i en rundel under ett träd t ex.
Berberis kommer jag heller aldriga att självmant plantera. Vet hur vi har slitit med de två-tre buskarna vi har hemma hos mamma och pappa och alla stickor i fingrarna efter rensning eller när man skulle försöka få fram bollen som hamnat mitt i den. Fast den är vääääldigt vacker på hösten!
Grönsaksrybs har jag för första gången planerat så nu till sommaren! Så det är en grönsak som drar till sig småkryp? Får försöka odla den under väv då och se om det hjälper.
qnon49: jag har heller aldrig varit förtjust i kungsljus (vilket jag ljudligt påpekade för min mormor när jag var en liiiiten kicka!). Men jag ääälskar mina violkungsljus!
Redigerat av Peztis: 17-04-2010, 20:24