Sidor: 1, 2, 3, 4
Peztis
Som med det mesta här i livet så har man preferenser... och vissa är aldrig så där precis solklara.

Blommor är för många något som väcker starka känslor på olika sätt. Vissa skulle ALDRIG köpa en bukett nejlikor för det är en "begravningsblomma"... Andra vill ablsout inte ha "den" blomman av någon annan speciell anledning...

Finns det någon växt eller blomma som du med största sannolikhet ALDRIG kommer att plantera i din trädgård?

Jag har faktiskt en: buxbom.
För mig är det något som växer i en torftig liten rad på familjegraven, den är alltså en kyrkogårdsväxt för mig. Så nä, det är något jag vänder ryggen mot... Sedan kan jag sitta och läsa reportage efter reportage om denna populära lilla häckväxt - jag kommer i alla fall aldrig att köpa någon!
Klint
Man ska aldrig säga ALDRIG brukar jag säga men oerhört otroligt är att jag kommer att släppa in nån tuja på vår tomt Jag tycker helt enkelt inte om dem. Har sagt att jag inte ska ha rosor tycker de bara verkar besvärliga men nu har jag ändrat mej det finns ju så många härliga..oj halka visst in på ett annat ämne, alltså svar tujor!
Harvey
Det finns nog inga aldrig för mig, jag har ju märkt att jag ändrar smak under årens gång... Men begonior och bergstallar... Men men, allt har ju sin plats som det heter, begonior har jag någon gång sett ganska fina på någon grav, men bergstallar, det vet jag inte om jag någonsin har sett fina, bara på bild, och då var dom beskurna varke år till bollar...
malarmaster
Thujor o GRANAR,vedervärdigt. o de börjar bli populära igen vilket syns i nya villaområden.70-talet i repris.Usch!!! Ulf
mamamaggan
Rhododendron skulle jag aldrig plantera i min trädgård. Tycker så illa om dem , men tyckte att det var vackert när vi var på Sofiero . De får gärna växa på andra platser men inte i min trädgård.
Piela
Rhododendron, Fuchsia och Tagetes. Det är väl konstigt att växter som andra älskar, är totalt nej för mig och ger dåliga vibbar.
Christina i Taxinge~
Jag har nog ingen "skulle-aldrig-plantera-blomma"....... g.gif
Däremot har jag ett helt gäng "ska-aldrig-mera-plantera-dessa-blommor"!!!
En av de värsta - bergklint! fear.gif
Men det finns många fler, t ex stenkyndel, randgräs, smultron.....
Överbölingen
Jag vägrar att säga aldrig. Plötsligt inser jag att en växt är OK.
malarmaster
glömde(har förträngt) den värsta: tagetes härmed utnämner jag den till världens fulaste blomma,(o så tvingas jag titta på grannen som har minst 50 varje sommar) Ulf

CITAT (Peztis @ 16-04-2010, 20:28) *
Som med det mesta här i livet så har man preferenser... och vissa är aldrig så där precis solklara.

Blommor är för många något som väcker starka känslor på olika sätt. Vissa skulle ALDRIG köpa en bukett nejlikor för det är en "begravningsblomma"... Andra vill ablsout inte ha "den" blomman av någon annan speciell anledning...

Finns det någon växt eller blomma som du med största sannolikhet ALDRIG kommer att plantera i din trädgård?

Jag har faktiskt en: buxbom.
För mig är det något som växer i en torftig liten rad på familjegraven, den är alltså en kyrkogårdsväxt för mig. Så nä, det är något jag vänder ryggen mot... Sedan kan jag sitta och läsa reportage efter reportage om denna populära lilla häckväxt - jag kommer i alla fall aldrig att köpa någon!

Ha den inte som häck,släpp den fri så får du en enormt vacker buske,min är 1,5 m o fantastisk. Ulf
Crazy4Flowers
Jag är inte så förtjust i Tagetes heller, men dom gör mycket nytta vilket jag gillar. Dom tar bort nematoder i marken sägs det. Dom nya sorterna är rätt snygga, hade en sort för många år sedan som var vit och stor, den var rätt fin. Men jag skulle nog aldrig plantera den vanliga gula, oranga typen.
Platinum
Jag kommer aldrig i min livstid så vallört, värre ogräs får man leta efter. Kvivkrötter...petitesser i jämförelse.
*Stintan*
Jättebjörnloka och rosenhallon men i övrigt skulle jag inte våga säga aldrig.
Trampendal
Tagetes och hortensia. Tagetes är bara fula (vet ej varför) och hortensia påminner om de där gräsliga badmössorna som fanns på 50-60-talet.
Kajsa
Barrväxter av alla slag, bor i ett 70 -tals område där det finns massor av stora thujor och annat i den vägen.
Mickebombom
Ölandstok!
spacepingo
Jag skulle aldrig ta in tagetes och hasselört i min trädgård. Båda två fanns i stora mängder i kommunens planteringar de sommrar som jag sommarjobbade som parkskötare och båda två luktar förskräckligt när man rensar runt dem. Jag tycker även att tagetes är väldigt fult.
Aqvakul
Fuchsia går fett bort, känns bara såå konstgjorda...
Åsa, mälardalen zon 2
Vanliga thujor, vanliga granar, vanliga thujor/cypresser, vanlig spirea och berberis. Ovanliga sorter ex. igelkottsgran och sånt kan jag dock tänka mig att odla.

Sedan kan jag lägga till att alla fuchsior ser inte konstgjorda ut, eller vad sägs om denna som inte många gissar är en fuchsia.

Olle A
Jag håller med Kajsa, inga barrväxter här. Det räcker med hyresvärdens stora thuja utanför fönstret. Skogen är full av tallar, granar och enar, så varför plantera ännu fler?

Olle
hattstugan
Inte barrväxter eller thujor kommer in i min trädgård! Ej heller frukträd! Gör vad jag kan för att ta död på de som redan finns här!
Alexander-VG-zon3
dessa skulle jag inte vilja plantera

ettårigt/säsongsblommor

tagetes, begonia, ageratum, petunia , amaranthus, celosia

perenner

Anaphalis, kattfot, koreansk plymspirea, astilbe, bergenia, alggräs, edelwiess, skugggröna, violruta

barrväxter
thuja, cedrus, cryptomeria, abies, picea,

klätter/klängväxter

clematis, kamelontbuske

buskar/träd

björk, oxbär, vaktelbär, smällspirea, ölandstok, pieris, brakved, stefandra, spirea, snöbär
vitavargen
Blommor har jag slutat med. Det är frukter och örter som står där ute nu.
gnon49
Allt är välkommet att blomma i min trädgård. Utom barrväxter o kallor. Jag tror mångfald är bra för trädgården och jorden. Vet inte hur, men olika växter har ju sin speciella egenskap när det gäller att tillföra eller suga ut jorden. Ett hav av tagetes vill jag inte vara utan även om rådjuren (tvi)tycker annorlunda.

Kungsljus är jag inte förtjust i heller förresten.
strandskatan
Berberis! Över min döda kropp! Jag hatar berberis!
vanjalarsa
Jag gillar tujor och andra barrväxter! GIllar inte Bambu elle Bergenia.
Bergenia gillar jag inte heller.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Ezereht
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 16-04-2010, 22:57) *
Jag har nog ingen "skulle-aldrig-plantera-blomma"....... g.gif
Däremot har jag ett helt gäng "ska-aldrig-mera-plantera-dessa-blommor"!!!
En av de värsta - bergklint! fear.gif
Men det finns många fler, t ex stenkyndel, randgräs, smultron.....

Är det för att dom blir ganska invasiva?
skogstroll
berberis, hortensia, röda eller blå grälla blommor får jag utslag av unsure.gif och absolut inte odla selleri, det är vidrigt. en annan växt jag har dåligt minne av är en sån där ödesblomma eller vad det heter, en stinkande vidrig svart kalla som ser ut som den ska attackera en
Gudrun i Göteborg
Tuja och tagetes. Vill inte ha thumbdown.gif Tycker inte om.

Dessutom planterar jag inte rosor eller kärleksört men det beror inte på mig utan på att rådjuren bara äääälskar dessa.
Christina i Taxinge~
CITAT (Ezereht @ 17-04-2010, 13:52) *
Är det för att dom blir ganska invasiva?

"Ganska....????!" De tar över, de kommer från alla håll, de anfaller! Usch!!!!! ranting.gif

Däremot måste jag skratta för mig själv när jag läser alla kommentarer om tagetes - i år har jag sått MASSOR av olika sorters tagetes! laugh.gif
Det var längesen sist, men nu var det dags.

KRT
Av olika skäl, aldrig; Parkslide, tagetes, berberis, forsytia, plommonträd, vinbärsbuskar, päronträd, idegran (håller på att ta ner de sista nu) m fl. Inte heller någon slags tall, gran eller en (har precis huggit ner alla sådan vi hade i trädgården, planterade 1976 och sedan fått växa ohämmat!!!). Och vi ska inte tala om "kattkiss-buskar", tror det är någon slags buskig cypress. Egentligen är jag inte speciellt förtjust i någon slags barrväxt - förutom gingko då, men det är inte riktigt samma sak. Står dock och väger i fråga om tuja, är inte förtjust i stora sådana, men jag såg nyligen en gulgrön tuja som var riktigt läcker.....
Monarda
Märkligt att ingen nämnt studentnejlikan. Det brukar vara en älska eller hata-växt. Själv gillar jag den och tycker den ser ut som ett uppkäftigt utropstecken.

[attachment=49068:P7170234a.jpg]

[attachment=49069:P7170235.jpg]
katah
icke : tall , gran . Däremot har vi en vacker tuja-häck.
tagetes vanilla odlar jag gärna men inte dom som ser ut som cirkusvagnar.

Men bara ett par dagar sedan lovade jag mig själv att inte odla grönsaksrybs något mer !
Jag har testat nu två vårar att odla dom tidigt ; liten avkastning och massor av bladlöss som sprider sig mad.gif
RitRat
Aldrig petunia för min del. Inte de vanliga och inte surfinia. De luktar illa när man knipsar av blommor, luktar t.o.m. värre än tagetes i min näsa. De gör dessutom händerna klibbiga. Dessutom är de så enormt vanliga, alla har dem.

Fast man ska ju aldrig säga aldrig! Nämligen...
I fjol fick jag överblivna petuniaplantor av en kompis. Jag satte dem i en balkonglåda som fick ligga vid vägkanten i gräset utanför vår tomt, och glädja förbipasserande. Där blev de faktiskt riktigt fina, trots misskötseln, förutom lite vattnande. Bildbevis!

Men nära mitt hus vill jag inte ha dem.
Peztis
Oj! Det var stor skillnad på svaren - samtidigt som det fanns några saker som kom igen hos flera: tagetes och barrväxter.

Tagetes ligger också högt upp på min "aldrig-lista", har aldrig planterat dem och tycker heller inte om dem. Men jag misstänker att jag kommer ge dem en chans då de ju är bra för växtligheten och det finns fler varianter än den där gräsliga lilla gula.

Barrväxterna gillar jag! OK, det behöver ju inte vara en tio meter lång och fem meter hög tujahäck men jag gillar min uppstammade tuja som är ca 5 meter hög och så vår enorma idegran! Idegranen står visserligen lite dumt till för den skuggar vår uteplats på kvällen men det får jag ta - fåglarna älskar den (och katten älskar fåglarna biggrin.gif ). Däremot kommer nog tujahäcken att tas bort vad det lider för den är förskräcklig nu.

Bergenia gillade jag inte heller förut men allting har väl sin plats. Tycker det är snyggt i en rundel under ett träd t ex.

Berberis kommer jag heller aldriga att självmant plantera. Vet hur vi har slitit med de två-tre buskarna vi har hemma hos mamma och pappa och alla stickor i fingrarna efter rensning eller när man skulle försöka få fram bollen som hamnat mitt i den. Fast den är vääääldigt vacker på hösten!

Grönsaksrybs har jag för första gången planerat så nu till sommaren! Så det är en grönsak som drar till sig småkryp? Får försöka odla den under väv då och se om det hjälper.

qnon49: jag har heller aldrig varit förtjust i kungsljus (vilket jag ljudligt påpekade för min mormor när jag var en liiiiten kicka!). Men jag ääälskar mina violkungsljus!
Åsa, mälardalen zon 2
Grönsaksrybs är väl OK men inte så mycket mer jag kommer nog inte heller odla den mer jag har liten yta och vill ha stor skörd per kvm, grönsaksrybs växer snabbt och när de har ca 1cm stora "broccolihvuden" har man ca 1v på sig att skörda sedan är det i stort sett bara att riva bort plantorna det är inget att odla vidare på tycker jag (de få knoppar som kan dyka upp är inte så lönt att slösa skötsel på) och sätta något annat på växtplatsen. Jag har dock aldrig fått ohyra på plantorna men jag har ju sått mycket tidigt ocvh runt midsommar har ju jag varit i stort sett klar med skördandet.
Piccante
Thuja, isbegonior och grälla tulpaner.
vanjalarsa
CITAT (vanjalarsa @ 17-04-2010, 13:37) *
Jag gillar tujor och andra barrväxter! GIllar inte Bambu elle Bergenia.
Bergenia gillar jag inte heller.

OJ vad tokigt det blev...Skulle stå:gillar inte berberis .
Meriona
CITAT (RitRat @ 17-04-2010, 19:18) *
.....
I fjol fick jag överblivna petuniaplantor av en kompis. Jag satte dem i en balkonglåda som fick ligga vid vägkanten i gräset utanför vår tomt, och glädja förbipasserande. Där blev de faktiskt riktigt fina, trots misskötseln, förutom lite vattnande. Bildbevis!

Men nära mitt hus vill jag inte ha dem.

hmmmm på bilden ser jag praktlysing.... ???

Inte fruktträd hos mej, usch. Men gärna klarbär. Inte nåt som är taggigt. Men jag älskar tagetes, varför gör ingen annan det? De blommar från maj till september, hur tackamt som helst. wub.gif
Tujor - usch och fy. Marktäckare - nä fy fabian, hellre stenar. Trädgårdstomtar, inte hos mej iallafall.

vanjalarsa
CITAT (Meriona @ 17-04-2010, 22:12) *
hmmmm på bilden ser jag praktlysing.... ???

Inte fruktträd hos mej, usch. Men gärna klarbär. Inte nåt som är taggigt. Men jag älskar tagetes, varför gör ingen annan det? De blommar från maj till september, hur tackamt som helst. wub.gif
Tujor - usch och fy. Marktäckare - nä fy fabian, hellre stenar. Trädgårdstomtar, inte hos mej iallafall.

Jag gillar också tagetes. De finns ju i ett så otroligt mångfald
Meriona
smiley_small_hug.gif wub.gif
CITAT (vanjalarsa @ 17-04-2010, 22:34) *
Jag gillar också tagetes. De finns ju i ett så otroligt mångfald

susanneedgren
Ölandstok.....

Tror att jag blev avtrubbat när jag växte upp. Värsta kommunalblomman i ALLA rabatter....
Meriona
Du har rätt. Där jag växte upp hade de planterat Ölandstok på varenda garageplansände. När vi lekte Dunke-gömme så skrek vi alltid "Kristina i Öland" vilket betydde att den flickan var avslöjad att gömma sig där bland buskarna. Så Ölandstok håller jag med om, meningslös 70-talsväxt, nej tack. sad.gif
susanneedgren
Vet att den numera finns i andra färger men dom går bort!
vitavargen
Undrar om det inte är Ölandstok vars blommor används till blommmarmelad och dess saft(rosenvatten) tappas på flaska för att göra efterrätter.
Helen i Piteå Zon 5
ojdå, det var flera av mina favoritblommor ni sa aldrig till biggrin.gif jag har nog bara en som jag aldrig skulle plantera, Isbegonia! Men man ska aldrig säga aldrig...
Ciczi
Haha... inte mycket jag skriver här numera men denna tråden kände jag verkligen för att svara på.
Jag hatar penseer. URK!!! Över min döda kropp. Pelargoner är ett annat elände jag inte gillar - men jag har full respekt för de som faktiskt gillar båda sorterna...

Men jag älskar tagetes. biggrin.gif Mina blommar från juni då jag sätter ut dem tills frosten tar dem i november nångång.
Jag köper petunior varje år - bara måste ha dem. Älskar att fröså sommarblommor (men det ska sås på friland annars kan det vara).

Har samlat på mig flera olika arter som vi hade i vår sommarstuga när jag var barn som jag bara måste ha varje år.

Tur att smaken är som baken - ingen trädgård är den andra lik.

Ciczi

Aqvakul
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 17-04-2010, 23:38) *
ojdå, det var flera av mina favoritblommor ni sa aldrig till biggrin.gif jag har nog bara en som jag aldrig skulle plantera, Isbegonia! Men man ska aldrig säga aldrig...

Isbegonia är absolut ett givet "hatobjekt"..
Christina i Taxinge~
Men.....vad är det för fel på lilla, söta Isbegonian!? ohmy.gif unsure.gif
Meriona
Kanske ordet "is" avskräcker? Min mamma vill inte ha Snokört eller Ormöga i sin trädgård för hon är så ormrädd. Konstigt.

Fast jag tycker också att isbegonior är anskrämliga, å andra sidan gillar jag inte vanliga begonior heller.
Nettan8
CITAT (Mickebombom @ 17-04-2010, 09:33) *
Ölandstok!

I hear you!!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon