CITAT (Gunilla T @ 18-04-2010, 18:09)

Grattis Annie - 72 till en underbart vacker växt Paeonia tenuifolia - dillpion.
Jag vill kommentera och komplettera lite de råd du fått så din fina pion skall blomma och ge dig glädje i många år. Dillpioner är inte ovanliga i handeln men de är dyra, ca 500 kr kostar en äkta dillpion.
Dillpionernas hemtrakter ligger i Balkan, Ungern, Krimhalvön och bort mot Kaukasus. En äkta Paeonia tenuifolia är en vildart i motsats till Paeonia x hybrida `Bergiania´ som kallas herrgårdspion. Herrgårdspionen är snarlik men framförallt inte lika dyr, den uppstod faktiskt i Bergianska trädgården och kom till av en slump. Paeonia x hybrida är en korsning mellan den äkta dillpionen och sibirisk pion Paeonia anomala så de är alltså nära släkt.
Dillpionernas växtsäsong börjar tidigt och avslutas någon gång på sensommaren. Då, i september är bästa tid att flytta pionerna, du skall absolut inte röra den nu när den precis börjat växa.
Dillpioner skall inte ha för mullrik jord utan väldränerad vilket inte är detsamma som magert och torrt. De trivs bäst i grusblandade och lätta lerjordar. De gillar inte vattendränkta jordar på vintern men får inte torka ut under växtperioden.
Pioner gödslas efter blomningen.
Tack Gunilla för även du ett välarbetat svar.. Jag blev väldigt glad över detta då det innebär att jag mot all förmodan inte behöver sätta om den utan bara gräva runt och blanda i mer grus och undvika varmkompost avfall runt denna.. Det är ingen styv lerjord och den står som i en uppbyggd mur.. Så allt vatten rinner av och det blir inte blött och sankt.. Gräsklipp är det endaå jag skall mata med.. Skall försöka lägga till en bild nån dag och visa hur jag menar.. kram och varmt tack//Annie
För denna rackare fick gubben betala hela 675:- så visst är jag väldigt rädd om den...
Redigerat av Annie-72: 19-04-2010, 09:28
Annie, zon 3, Hammarö, Värmland.