Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Behöver lite tips, ska grva rabatt där de är ler/sten jord
          linda84
          Inlägg 18-04-2010, 21:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 115
          Medlem nr: 15 102

Jag har idag påbörjat arbetet med att gräva en rabatt runt en stor sten som ligger mitt på våran gräsmatta... men nu inser jag att det var inte så bara som jag hade hoppats sad.gif.

översta lagret gick väl bra för de va ju gräsmattan som ja hivade iväg å hjälpte till med där sorkarna ställt till som värst i vintras men när ja kom längre ner så är de ju bara lera å sten lera å sten lera å sten å sen ännu mer lera och sten.... alltså ett h*vete att gräva i och dessutom gissar ja inte så himla bra att odla i. hur mycet måste ja gräva ur å räcker e om ja köper tex barkmull och planteringsjord å lägger i sedan eller måste de till nåt mer för att mina växter ska trivas?

tacksam för alla tips smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          JRo
          Inlägg 19-04-2010, 11:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 18 731

Stenarna du hade tänkt kan du ju lägga runt rabatten ändå, för att få det lättskött. Sen lägger du vad du vill som kantstöd i innerkanten av denna stenläggning (lite omlott). Kanske fina naturstenar, murstenar, torvblock, bygg en låda av trä, gjut en kant, möjligheterna är oändliga... Du behöver absolut inte höja den 40-60 cm, de djupa rötterna en del perenner utvecklar brukar inte må illa av att växa ner i lera. Jag skulle höjt den ca 20 cm.

--------------------
          750 kvm villaträdgård i Mölndal (zon 2) och torp med obegränsade odlingsmöjligheter.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 03:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon