Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vaniljorchidee, rotning???
          varghem
          Inlägg 08-04-2010, 13:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

Har en vaniljorchidee stickling som inte vill rota sig, har haft den jättelänge nu. Hur gör jag?? Lägga ner sticklingen på mossa eller sticka ner i jord??

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva i Höga
          Inlägg 15-04-2010, 13:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Varghem, min vaniljorkideé kommer nog från samma ställe som din. När jag fick min planterade jag den i en kruka med krukväxtjord direkt och jag tror att den har rotat sig för den ser jättefin ut. Men den har inte vuxit nåt särskilt.

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          ninnisky
          Inlägg 20-04-2010, 17:40
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

CITAT (Eva i Höga @ 15-04-2010, 12:47) *
          Varghem, min vaniljorkideé kommer nog från samma ställe som din. När jag fick min planterade jag den i en kruka med krukväxtjord direkt och jag tror att den har rotat sig för den ser jättefin ut. Men den har inte vuxit nåt särskilt.

Jag tror att jag är den skyldiga till era vaniljsticklingar biggrin.gif

Vaniljen kan man plantera både i vanlig krukväxtjord eller i orchidekompost. Jag har gjort både ock och aldrig misslyckats. Enligt experter skall man linda in sticklingen i vitmossa och sedan ner med den i orchidekomposten. Men räkna med att den växer väldigt långsamt till en början. Blomma gör den först efter några år.... enligt samme expert - så håll ut! biggrin.gif

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          varghem
          Inlägg 21-04-2010, 05:58
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

CITAT (ninnisky @ 20-04-2010, 18:40) *
          Jag tror att jag är den skyldiga till era vaniljsticklingar biggrin.gif

Vaniljen kan man plantera både i vanlig krukväxtjord eller i orchidekompost. Jag har gjort både ock och aldrig misslyckats. Enligt experter skall man linda in sticklingen i vitmossa och sedan ner med den i orchidekomposten. Men räkna med att den växer väldigt långsamt till en början. Blomma gör den först efter några år.... enligt samme expert - så håll ut! biggrin.gif

biggrin.gif den är grön och fin än. Hur långt ner planterar du??
          fast några rötter har den inte fått. den står i vitmossa just, nu väl inpackad, i akvarieväxthuset så den har värme och ljus.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 16:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon