Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Min rosmarin hänger rakt nedåt, vad gör jag fel?
          3molo
          Inlägg 22-04-2010, 09:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 29 409

Hej forummedlemmar!

Köpte en rosmarin på plantagen för 10-14 dagar sedan. Den omplanterades och allt gick bra.
          För ett par tre dagar sedan satte jag ut den på balkogen mitt i solen. Det var ca 13 grader i skuggan, lät den stå där i mestadels sol ett par timmar. När jag skulle hämta in den såg jag att alla toppar hänger rakt ned, de ser helt döda ut. Den har också tappat lite av bladen. Den hade då inte fått vatten på ett par dagar, så den fick vatten men det hjälpte inte.
          Nu efter 3-4 dagar ser den likadan ut, men den lever. Den har stått inne sen incidenten.

Vad tror ni är fel? Vad vill den ha?

Redigerat av 3molo: 22-04-2010, 09:22
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  bild_1.jpg ( 142.9k ) Antal nedladdningar: 85

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-04-2010, 09:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

du skulle inte planterat om den direkt det skulle du gjort när du ser att den växer på nytt hos dig, och heller inte gett den torka en längre tid (sätter du ut den torkar sol och blåst ut bladen), och även skulle du nog tagit det lugnt med solen i början när den inte vant sig vid att vara ute, då solen kan bränna bladen i början.

men om topparna hängde när den stod ute så tror jag antigen att det är torka. eller att den inte fick tid på sig att vänja sig vid ute liv. varför skotten inte reser sig är nog för att det är för sent för dom.

själv köpte jag en blommande rosmarin från Italien nu för ett par veckor sen och den ställde jag ut direkt (skuggan, skyddat) och har bara låtit torka upp (inte torka ut) och den blommar fint än och de nya skotten är fina.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 21:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon