En liten merit kanske företagen ser det som jämfört med någon som inte har någon utbildning alls. Man kan ju ringa företag och höra vad de ser som merit så man väljer rätt när man ska söka utbildning.
Fast själv tror jag inte att jag hade anställt någon med enbart teoretisk distansutbildning ifall jag anställde folk (och design har man inte så mycket nytta av på de flesta ställen där det finns trädgårdsjobb). Trädgård är ju ett hantverksyrke och man måste ju även ha utbildning i det praktiska hantlaget och man får ju även ofta betyg på båda delarna på många utbildningar. Jag har själv haft elever som haft det lätt teoretiskt och fått högsta betyg på alla teoretiska prov men man har i slutändan ändå knappt kunnat sätta godkänt på dem eftersom de verkade ha glömt allt när de skulle göra det praktiskt. +På de utbildningar som är på plats på en skola , finns det ofta praktik i utbildningen också + man får omdömen med sig från praktikplatsen och dessa omdömen vet jag många ser som merit, som en arbetsgivare sade på de omdömena ser jag ifall eleven passar på en arbetsplats, -jag skiter i om de inte har högsta betyg i de teoretiska kurserna, men har de bra omdömen från praktikplatserna kan de få en chans.
Distanskurser kan vara bra om man redan har ett trädgårdsjobb och känner att man ex. behöver bättra på växtkunskapen eftersom man har svårt i arbetet om man inte känner igen växterna. (växtkunskap är tusen gånger mer användbart än desig på arbetsmarknaden trädgård)
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|