Jag har fått ett jättebra svar från tillverkarna av ecoplug, ska försöka sammanfatta det som hon skrev!
Det viktigaste är alltså att veden man sätter in pluggen i är frisk och att det finns vätska i trädet som kan transportera vätskan, det känner man på spånet efter man borrat om det är fuktigt, då går det bra att sätta dit den, för annars kan inte växten skicka ner ämnet till rötterna. Alltså om den är död.
Och hon som svarade sa också att jag skulle försöka borra så långt ner mot marken som möjligt på moderstubben och ser den frisk ut där, är det bara att trycka in pluggar med 6cm mellanrum runt hela stammen.
Minsta diametern om man ska sätta i små träd, alltså sly är 2cm i diameter (ett som är ca 2-3år och det är ju precis det jag har

) så det ska gå bra att borra uppifrån också, men att man måste hålla i stammen när man slår i pluggen så att trädet inte spricker. Och att man ska såga av slyet så långt ner som möjligt så det snabbare tas upp av rötterna.
Så jag tror jag har fått svaret på hur jag ska gå tillväga nu för ett så effektivt sätt som möjligt!
Så tack för svaren, jag hade aldrig hittat ecopluggarna om inte dem hade blivit nämnda här