Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> BoGrönt katalog, Okunskap? Ointresse?
          Jan Lindgren
          Inlägg 22-04-2010, 10:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Jag har fått BoGrönts katalog. Kedjan ska bestå av seriösa plantskolor men de har uppenbarligen inte råd att låta någon växtkunnig människa korrekturläsa katalogen. Jag gillar rhododendron och blir då lite upprörd när det står Rhododendron lapponicum "Blue Tit" och Rhododendron lapponicum "Ramapo". Ingen av hybriderna har något att göra med R. lapponicum. Dessutom har de en icke existerande växt Rhododendron japonicum. Det finns ingen växt som heter så.

Jag undrar om plantskolor som inte ens vet vad växterna heter kan anses vara seriösa. Kan de något om växter? Kan man rekommendera sådana plantskolor till sina vänner?
          MVH
          Jan Lindgren

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-04-2010, 20:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

kollar man skud så är just namnet Rhododendron japonicum synonym för Rhododendron molle ssp. japonicum - japanazalea, så den har hetat Rhododendron japonicum och oftast händer det att man har äldre namn för växter i kataloger (tyvärr). påhittat namn är det ju inte även om man nu inte använder det längre.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 23:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon