Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> BoGrönt katalog, Okunskap? Ointresse?
          Jan Lindgren
          Inlägg 22-04-2010, 10:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Jag har fått BoGrönts katalog. Kedjan ska bestå av seriösa plantskolor men de har uppenbarligen inte råd att låta någon växtkunnig människa korrekturläsa katalogen. Jag gillar rhododendron och blir då lite upprörd när det står Rhododendron lapponicum "Blue Tit" och Rhododendron lapponicum "Ramapo". Ingen av hybriderna har något att göra med R. lapponicum. Dessutom har de en icke existerande växt Rhododendron japonicum. Det finns ingen växt som heter så.

Jag undrar om plantskolor som inte ens vet vad växterna heter kan anses vara seriösa. Kan de något om växter? Kan man rekommendera sådana plantskolor till sina vänner?
          MVH
          Jan Lindgren

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Jan Lindgren
          Inlägg 22-04-2010, 21:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Nu är det tyvärr så att vissa okunniga plantskolor använder Rhododendron japonicum som vetenskapligt namn på vad de kallar japansk azalea. Det de kallar japansk azalea är vintergröna azaleor tex Kermesina och Rokoko. I USA kallas dessa azaleor för evergreen azaleas och i Tyskland för Japanische Azaleen. Dessa rhododendron har inget att göra med R. molle ssp japonicum. Okunskapen är stor bland plantskolorna. Söker du på R. japonicum så upptäcker du snart att serösa odlare använder namnet R. molle ssp japonicum helt korrekt detsamma gör SKUD men kollar du plantskolor så blir det ofta tokigt. Det är inte lätt för nybörjare som fått en felaktig etikett på sin planta att hitta vettig information. När man skriver en etikett till de sk japanska rhododendon (vintergröna rhododendron) så ska det stå Rhododendron "Kermesina" eller rhododendronhybrid "Rokoko".

Att man ibland använder äldre namn på en växt är tämligen acceptabelt. Det är oftast ganska lätt att hitta rätt trots det. Jag har själv lite svårt för att skriva Rhododendron calostrotum ssp keleticum Radicans Group istället för Rhododendron radicans som den hette förr. Jag får inte plats på etiketten.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-04-2010, 22:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Jan Lindgren @ 22-04-2010, 22:15) *
          Söker du på R. japonicum så upptäcker du snart att serösa odlare använder namnet R. molle ssp japonicum helt korrekt detsamma gör SKUD

det var väl det jag skrev ? att Rhododendron japonicum är synonym. men jag har märkt på andra växter att man ofta använder äldre namn på plantskolor. och är det inte likadant i detta fall ?

för på skud heter ju den japansk azalea. om det nu är en R. molle ssp japonicum som säljs på riktigt eller ej hos bogrönt vet jag inte eller om dom benämner fel växt för fel namn . fast även hos bogrönt finns det väl Rhododendron fantaster som kan ge rätt information till kunder.

och visst jag håller med om att det ska vara korrekta namn på plantskolor åtminstone ska personalen veta det korrekta. för det är ju förtryckta etiketter, men hittar man fel bör man ju märka om. det gör jag själv i jobbet om man hittar växter som har fel namn.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 21:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon