Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Medel mot rådjur, Nu äter de upp tulpanskotten
          Aklejruta
          Inlägg 29-03-2010, 19:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 16 880

Hej! Nu behöver jag snabbt ha recept på blodmjölsblandning för att skrämma bort rådjuren. De har tagit sig in i trädgården och redan gnagt av en hel del av mina fina tulpaner som skjutit i höjden de senaste dagarna. Blandningen från förra året är slut och receptet borttappat. Så snälla ni, hjälp!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Raison
          Inlägg 23-04-2010, 09:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 29 451

Vi har haft stora problen med att både rådjur och harar har ätit upp tulpanerna i trädgårdslanden. Sedan något år tillbaka har jag lagt ut ett svart nät innan skotten kommer upp och uppe på krokusen. Det svarta nätet syns knappast. Lyft upp nätet i takt med att tulpanerna kommer upp, så att de inte växer igenom nätet.

Vi har även tulpaner i lådor på balkonggolvet. Upptäckte igår att de späda tulpanskotten var uppätna jäms med jorden. Rådjur och harar kan inte komma upp där. Vilket djur kan ha gjort det ?

Citera
          RitRat
          Inlägg 23-04-2010, 10:25
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem nr: 22 570

Jag har tulpaner bara i en rabatt vid en vägg, och det som har hjälpt mig, är kompostgaller som lutar mot väggen, över tulpanerna. Jag har upplevt att när tulpanerna blir större, finns det mycket annat att äta, i naturen, för då får tulpanerna vara i fred, jag tar bort gallren.

CITAT (Raison @ 23-04-2010, 10:26) *
          Vi har även tulpaner i lådor på balkonggolvet. Upptäckte igår att de späda tulpanskotten var uppätna jäms med jorden. Rådjur och harar kan inte komma upp där. Vilket djur kan ha gjort det ?

Oj, det var konstigt. Ekorrar? Fåglar?

--------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 23:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon