Gunilla T: Du tycker alltså att det bästa sättet är att gräva? Har du testat ecopluggarna?
Jag vet att det alltid slåt rotskott när man hugger, därför vi vill slippa det med någon annan metod än att behöva gräva då rötterna är väldigt djupa och mkt stor sten då det även är så pass många små träd som växt upp under sista 2-3 åren sen att några av de stora asparna höggs ner på fel sätt..
Men ecopluggarna fungerar alldeles utmärkt att sätta rakt uppifrån i avsågat sly. Hon på ecoplug som skickade tillbaka svaret bifogade även en bild på att det går med de små träden som endast är ca 2 cm i dianeter, så det går. Och den sly vi har här är nu minst 2cm så det skulle ju gå bara bra. Och med ecolpuggarna så hamnar ju "giftet" i stubben och inte ute i jorden ex om man skulle pensla på roundup.
Samma hade jag tänkt med saltet om jag nu ska använda det, vilket inte alls är säkert. Alltså att man borrar hål rakt uppifrån och häller i så att det inte kommer ut i jorden. När man har bort mellan plattorna så är det ytterst liten mängd salt som man behöver ha ut, knappt märkbart..
Annars om någon annan har testat dem så får ni gärna kommentera och berätta hur ni tycker att det fungerar!