CITAT (RitRat @ 13-09-2009, 21:56)

Jag har svårt att tro att papaya skulle kunna bilda frukt i Sverige. Den kräver så mycket sol, fukt och värme.
Men man ska väl aldrig säga aldrig! ;-) Rapportera om ni får något, det vore ju häftigt.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry935426Christer i Falköping har ju åtminstone fått blommor på papaya. som sagt odlar man dom just och i tropiska förhålladen åretrunt så kan det nog gå att få frukt.
CITAT (katah @ 24-04-2010, 10:07)

Hur har ni fått tiotals plantor ?
har ni satt så många fröer ?
Jag köpte några från Impecta och satte dom i januari-februari på värmepannan.
jag gav nästan upp med den , men nu har EN vuxit upp.
Min stora fråga är just nu hur jag ska omplantera den?
Hela stammen ner i jorden eller på samma höjd som nu ( som gurkan) ?
Gillar den växa lite trångt ( liten kruka) eller trivs den lite bättre med utrymme ?
För att hålla luftfuktigheten uppe, skulle en plastpåse med många lufthål över plantan hjälpa den
på traven ?
dom från impecta har oftast dålig grobarhet då papaya helst ska sås färska.
köper du en frukt så har du ju väldigt många kärnor att så och då så får man ju också många, oftast gror färska kärnor väldigt bra nästan alla.
samma höjd som innan, djupplantera inte stammen. var försiktig så du inte övervattnar eller torkar ut den för mycket.
dom vill ha stora krukor, men du skolar om dom vartefter dom växer. öka med 2-3cm i krukstorlekn vartefter rötterna fyller ut. det är viktigt att röttern får fylla ut krukan innan du planterar om (inte rotsnurr) då papaya som jag skrev är känslig för torka och övervattning, en stor kruka med stor jordvolym och lite rötter kan öka risken för just att den torkar ihjäl eller ruttnar ihjäl.
samma med platspåse, lagom med fukt men det får inte bli så mycket att den ruttnar.