CITAT (tomas99 @ 23-07-2004, 09:41)
CITAT (Fenja @ 23-07-2004, 01:15)
(Hur länge ska Cilla ha semester?!! *saknar*) Jag vet inte alls, men jag skulle för säkerhetsskull strö på ett myrmedel och försöka få dem att flytta. Om du börjar med att behandla själva stammen och senare drar en ring med myrmedel runt stammen så borde de hålla sig därifrån ett tag i alla fall...
Mvh
Fenja
Myrmedel på äppelträd? men det går väll inte om man ska äta äpplena?och hur många år finns det myrmedel kvar i omgivningen efter en sådan behandling?
Ett tillägg myrmedel, är Bekämpningsmedel: Klass 3 dvs mycket farligt för fåglar, fiskar,mm det skulle jag alldrig ha i min trädgård.
Klass 3 är det absolut mildaste medlena som finns, det är den klassen som alla får använda, man behöver ingen utbildning för detta medel. De medel du hittar i matvarubutiken + trädgårdsbutiken är klass 3.
Klass 1+2 däremot är de giftigaste medlena och för att få använda dessa måste man ha bekämpningscertifikat. (själv har jag certifikat för klass 2L)
När man tittar hos kemikalieinspektionen så finns det inga varningar vid myrr klass 3 preparat att det skulle vara farligt för fåglar, fiskar, däggdjur. Myrr tas inte upp av marken och ligger inte kvar i marken i flera år (tror inte vi har några sådana medel godkända överhuvudtaget idag i sverige). Det tas inte upp av äppelträdet heller så frukterna är helt ofarliga att äta.