vad roligt att hitta denna tråd
även vi har blivit med odlingslott i år, i år slog vi slag i saken och hyrde en lott. 150kr per år för ca 30-35kvm.
IMGP0202ny.jpg ( 935.88k )
Antal nedladdningar: 44det är en hörn lott, på kortsidan öst och då bakom häcken väst. på långsidan söderläge och bakom norrläge. det var väldigt igenvuxet och mycket rotogräs (såg ut som den bredvid gör nu). men jag valde den för läget (soligt och vindskydd från häcken) annars fanns där andra lotter som redan va färdiggrävda. men det tog sin tid innan allt ogräs var helt borta och förra veckan i fredes-lördes kunde vi plantera det första. jorden verkar vara en bladning mellan sand och mjäla (plus en del andra ''arkeologiska'' fynd) . men ändå ganska bra verkar det vara plus får man ju förbättra den hela tiden.
just nu har jag planterat fikon, väderkvarnspalm (i kruka), röda vinbär, kryddor av olika slag, jordgubbar/smultron. plus sått en massa olika grönsaker och satt sättlök och potatis. lite sparsmakat i början men mer kommer det ju bli desto varmare det blir.
har sparat vårlökar som växte där och några få perenner som fanns där. annars är det mesta gamla bortrensat. det var mest gräs och rot/flerårigt ogräs.
så det ska bli ett roligt år och ska bli kul att få odla och ha händerna i jorden (som jag har längtat).
men annars händer det inte så mycket nu i början. det ända jag kan göra är att berätta om den.
CITAT (Vildhavre @ 13-04-2010, 14:32)

Själv är jag nybliven lottbrukare (vad säger man egentligen? Jag äger den ju inte..). Blev med en odlingslott på 100 kvm i söndags. Jag som bara har odlat på balkong, förutom mammas trädgårdsland, känner mig lite borttappad bland alla växter. Det verkar finnas en hel del perenner där, men även brännässlor och klöver som gör sitt bästa för att täcka marken helt..
[attachment=48945:IMGP1652...dified_2.JPG]
där har du att göra en massa, man får arbeta så man blir mör i hela kroppen.
hur har det gått? ska du spara alla perenner och sånt ? eller bara gräva om allt och odla grönsaker ?
och även jag tycker det är roligt att läsa om era lotter, så vad händer nu med alla andras lotter?
Redigerat av flaxss: 27-04-2010, 10:52