CITAT (KRT @ 27-04-2010, 18:05)

Kan man sticklingföröka citroner och i så fall hur? Jag köpte ett citronträd på IKEA för kanske 10-15 år sedan(men det var ganska stort redan då och hade små frukter, troligen ympar på något sätt) och det är nu ca 1 m högt och blommar villigt och bär frukt (dock VÄLDIGT sura citroner). Det står i ett uterum med frostvakt och verkar trivas ganska bra. Hade varit kul att ta en stickling eftersom det är ett träd som vi vet bär frukt och är fertilt......
ja det går att sticklingsföröka alla citrusar, dock det är inte alltid dom rotar sig. men plantera sticklingen i lucker/sandig jord utan så mycket näring. placera sticklingen varmt och ljust (inte i stekandesol). håll lättfuktig. kan vara fördel att använda sig av rotningshormoner/sticklingshjälp (tror att det finns att köpa på hos impecta). sticklingen ska vara lite förvedad nertill.
de flesta man köper är ympade antigen på en rot eller i toppen.
CITAT (ryss_бори @ 27-04-2010, 18:15)

Tack flaxarn.
En fråga till bara. Skulle det gå att istället för att plantera om citronplantan att beskära dess rötter?

har ingen aning.
jag brukar inte beskära rötterna på citrusar när jag planterar om dom. beskär man för hårt kan det gå illa av att man klipper veck för mycket rötter. men lite lätt rotbeskärning funkar säkert.