I Lerum, där jag bor, har började fåglar häcka för ett tag sedan. Fick pratat med en på Länstyrelsen och förklarade läget med våtmarkerna, och dessutom förklarade jag att en gammal ramfabrik, som nu är nedlagd, har i 50 år kastat kemikalieburkar nedför slänten, bara 50 meter där de nu skövlar. Till saken hör att en bäck som rinner igenom våtmarkerna, rinner också runt ett stort område som sedan mynnar ut i en badsjö som regleras i nivå då det behövs. Vad händer när man börjar riva i mark som kan vara kontaminerad? Länstyrelsen blev väldigt intresserad av bägge argumenten, våtmarkerna och eventuella gifter. Så nu väntar jag på mer info, agerande osv.. Så det finns regler för hur saker ska gå till.
När det gäller bullret så hörde jag motorvägen väldigt bra innan de började ta ner träden och då bor jag ändå ca 3 km från motorvägen. Nu är det etter värre. O sedan ska vi inte tala om det buller och den psykiska påfrestningen som blir med stora maskiner som står och maler och dundrar, det ska sprängas också. För 5 år sedan hade vi i 7 månader ett helvete med sprängningar, maskiner osv. Nu ska det börja igen... Nä fan heller att jag lägger mig platt på rygg o bli ***k****ad igen.
|