CITAT (LasseB @ 30-04-2010, 16:03)

Det där med lacklafta var nytt för mig
I träbåtskrettsar anser man att på linolja och terpentin antingen i lika delar eller 40/60 eller 60/40 är vad som gäller
Själv har jag kompost i impregnerat trä kanske inte så bra men komposten är bara till blomlanden annars så tror jag att rent nytt trä håller ganska så länge minst 6-8 år innan du ens ser en påverkan
Både linolja och terpentin är ju naturliga produkter men nacknafta utvinns ur råolja
Du har både rätt o fel.det gamla receptet är balsamterpentin men numera rekommenderas alifatnafta av arbetsmiljösynpunkt.Jag håller nog med dig att när det gäller linoljefärg(inte linolja att olja med) så mår nog färgen bäst av terpentin då ju bägge är organiska.Men det är förbjudet av arbetsmiljöskäl att använda utan det är alifatnafta som gäller(lågaromatisk lacknafta).Som lekman o utomhus skulle jag nog använda terpentin men jag som yrkesman o utsatt för ångorna mer eller mindre dagligen är lacknafta att föredra.många målare får efter långvarig exponering nervskador av terpentin o den är mycket farlig att inandas.dock är snart även lacknafta i färg ett minne blott då den nu utfasas i snabb takt. Ulf