Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kompostlåda i obehandlat virke, Hur ska den behandlas? Oljas? Målas? Inte alls?
          Nila
          Inlägg 26-04-2010, 08:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 278
          Medlem nr: 8 662

Har fått en kompostlåda byggd till mig av delvis obehandlat virke. Undrar nu vilket som är bäst: behandla eller inte?? Och i så fall med vad? Träolja? Färg? Antar att obehandlat trä inte håller särskilt länge?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          LasseB
          Inlägg 30-04-2010, 15:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 12 065

Det där med lacklafta var nytt för mig
          I träbåtskrettsar anser man att på linolja och terpentin antingen i lika delar eller 40/60 eller 60/40 är vad som gäller
          Själv har jag kompost i impregnerat trä kanske inte så bra men komposten är bara till blomlanden annars så tror jag att rent nytt trä håller ganska så länge minst 6-8 år innan du ens ser en påverkan

Både linolja och terpentin är ju naturliga produkter men nacknafta utvinns ur råolja

Citera
          malarmaster
          Inlägg 30-04-2010, 18:08
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (LasseB @ 30-04-2010, 16:03) *
          Det där med lacklafta var nytt för mig
          I träbåtskrettsar anser man att på linolja och terpentin antingen i lika delar eller 40/60 eller 60/40 är vad som gäller
          Själv har jag kompost i impregnerat trä kanske inte så bra men komposten är bara till blomlanden annars så tror jag att rent nytt trä håller ganska så länge minst 6-8 år innan du ens ser en påverkan

Både linolja och terpentin är ju naturliga produkter men nacknafta utvinns ur råolja

Du har både rätt o fel.det gamla receptet är balsamterpentin men numera rekommenderas alifatnafta av arbetsmiljösynpunkt.Jag håller nog med dig att när det gäller linoljefärg(inte linolja att olja med) så mår nog färgen bäst av terpentin då ju bägge är organiska.Men det är förbjudet av arbetsmiljöskäl att använda utan det är alifatnafta som gäller(lågaromatisk lacknafta).Som lekman o utomhus skulle jag nog använda terpentin men jag som yrkesman o utsatt för ångorna mer eller mindre dagligen är lacknafta att föredra.många målare får efter långvarig exponering nervskador av terpentin o den är mycket farlig att inandas.dock är snart även lacknafta i färg ett minne blott då den nu utfasas i snabb takt. Ulf

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 09:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon