CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-04-2010, 23:13)

Om man tjänar 0kr så behöver man inte betala skatt och man får inte tilbaka något heller, onödigt tycker jag att ens skicka ut deklaration när man har 0 i inkomst, är detta något nytt?? När jag pluggade för 7-8år sedan hade inte jag heller någon inkomst och jag fick ingen deklaration då, när jag ringde och frågade var mina deklarationspapper var sade de att när man inte hade någon inkomst så behövde man inte deklarera (mina få räntepengar på bankkontona verkade inte räknas)
Bidrag räknas ej som inkomst ej heller lån när det gäller deklaration.
När jag studerade och inte hade ett jobb vid sidan av för ett par år sedan, så fick jag ändå hem deklarations papper.
Och jag hade inget sparat eller något bara studiemedel = bidrag+lån.
Jag tycker det är "tramsigt" och slöseri med papper att skicka ut till folk som antingen studerar eller lever på bidrag eller dylikt som inte har någon inkomst som generar skatt så att säga.
Hon jobbade ej förra sommaren ... så jag vet ej varför hon ska deklarera?!... men men det är gjort nu.
Men jag tror att dem skickar ut till de flesta oavsett inkomst eller ej ! .. för min kusin som också är 18 år och som ej jobbat alls och hoppat på studier direkt efter gymnasiet har också fått hem deklarations papper??
tack för hjälpen!
hon har nu skickat in papperna via telefon!
tack för att ni är så hjälpsamma.