Jag tycker inte det ser snårigt ut ex. bild nr 2 tycker jag ser ut som någon spirea och de ser ut så och ser inte ut som om den är i något akut behov av beskärning. Jag tycker inte det ser ut som om trädgården varit så illa skött (det är ju ganska glest och inte igenvuxet) många buskar ska ju inte klippas hårt varje år som många tror utan kan bli finare om man tar lite varje år eller låter det gå flera år mellan klippningarna.
Tjuvskott och rotskott är inte samma sak. Tjuvskott brukar främst komma på tomatplantor. Alla rotskott är inte dåliga många buskar föryngrar sig ju med rotskott.
Det sämsta man brukar kunna göra i en ny trädgård är att gå fram med sekatörer och sågar hejvilt och kapa ner allt man tycker ser risigt ut utan att veta vad det är för växter. Det är bättre att första året ta fram kameran fota och identifiera växterna och sedan till nästa år ta reda på hur och när man beskär dessa växter och hur de ska se ut. Man kan förstöra många växter för all framtid genom att använda sekatör/såg utan att ha någon kunskap om växten.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|